خلاصة:
مقاله حاضر از نوع مروری – کتابخانه ای است که با توجه منابع کتابخانه ای و گردآوری نظرات صاحبنظران نگاشته شده است. هدف از به تحریر در آوردن این مقاله بررسی نقش سرزندگی تحصیلی دانش آموزان در عملکرد تحصیلی آنان است. نتیجه این مقاله نشان می دهد که سرزندگی تحصیلی دانش آموزان باعث افزایش اشتیاق تحصیلی گشته و حس اطمینان را در دانش آموزان بیشتر کرده و علاقه وافری در دانش آموزان به وجود می آورد که این علاقه باعث افزایش عملکرد تحصیلی دانش آموزان می گردد. افزایش عملکرد تحصیلی نیز به نوبه خود باعث افزایش یادگیری دانش آموزان و دلبستگی بیشتر به مدرسه
می شود. لذا متولیان این باید به سرزندگی تحصیلی دانش آموزان و راه های ایجاد این مولفه مهم همت گماشته و تلاش خود را برای پیشرفت تحصیلی و عملکردی بهتر بکار گیرند.
ملخص الجهاز:
با توجه به اینکه میزان پیشرفت و افت تحصیلی یکی از ملاکهای کارایی نظام آموزشی است، کشف و مطالعه متغیرهای تأثیرگذار بر عملکرد تحصیلی، به شناخت بهتر و پیش بینی متغیرهای مؤثر در مدرسه میانجامد؛ بنابراین بررسی متغیرهایی که با پیشرفت تحصیلی در دروس مختلف رابطه دارد، یکی از موضوعات اساسی پژوهش در نظام آموزش وپرورش است (علی بخشی و زارع، 1389).
سرزندگی آموزشی سازهای است که از درون روانشناسی مثبت برخاسته (مارتین، 2014) و به این واقعیت اشاره دارد که آن میتواند دانشآموزان را توانا کند تا به موفقیتآمیزی با موانع و چالشهای تحصیلی هم چون نمرات ضعیف، فشار امتحان، تکالیف سخت و دشواری که در طول تحصیل و مدرسه رخ میدهد به مقابله برخیزند، همچنین سرزندگی آموزشی، سرزندگی و تحمل کردن روانشناختی روزمره در مدرسه را منعکس میکند(مارتین و مارش، 2008).
سرزندگی تحصیلی با تابآوري تحصیلی در ارتباط است و دانشآموزان داراي این ویژگی نمرات بالاتري در دروس مدرسه اي کسب میکنند(مارتین ، 2013).
سرزندگی تحصیلی با احساس کنترل در دانشآموزان در ارتباط است و نقش اساسی در کنترل دارد(کولی و همکاران، 2015).
کولی و همکاران (2015) در پژوهشی که بر روی دانشآموزان انجام دادند به این نتیجه رسیدند که سرزندگی تحصیلی با احساس کنترل در دانشآموزان در ارتباط است و نقش اساسی در کنترل دارد.
مارتین (2013) در پژوهشی نشان داد که سرزندگی تحصیلی با تابآوري تحصیلی در ارتباط است و دانشآموزان داراي این ویژگی نمرات بالاتري در دروس مدرسهاي کسب میکنند.
Academic buoyancy and psychological risk: Exploring reciprocal relationships.
The Journal of Educational Research, 95(3), 167-178.