خلاصة:
اهمیت آفرینش آثار هنری یگانه همواره مطرح بوده است و سنجش میزان اصالت آثار هنری از مسائل مهم هنر است. اما با پیدایش هنر پستمدرن، بازگشت مستقیم و صریح به تاریخ و سنت و ارجاعدهیهای برونمتنی، در آثار هنری، چهرهای متفاوت از هنر به نمایش گذاشت و ازآن خودسازی که به نوعی خوانش جدید از یک اثر هنری دیگر بود، مورد توجه هنر پست مدرن قرار گرفت. با آغاز این دوره، تفاوت ازآنخودسازی در هنر و سرقت هنری و چگونگی ارزیابی اصالت یک اثر که به شیوه ازآنخودسازی خلق شده است، از جمله مباحث چالشبرانگیز ارزشگذاری آثار هنری شد. این جستار در پی آن است تا با بررسی شیوۀ ازآنخودسازی و میزان اصالت آثار هنرهای تجسمی خلق شده طی این فرآیند به کارکرد و تأثیر آن به پردازد و به این پرسش که ازآنخودسازی، تا چه اندازه با سنجههای اصالت در تقابل یا همسو است، پاسخ دهد. این مقاله از لحاظ هدف نظری است و هدف اصلی آن شناخت و آگاهی از مباحث ازآنخودسازی و مفاهیم مرتبط با اصالت و مؤلفه های آن است. روش تحقیق این پژوهش کیفی است و شیوۀ بیان و ارائه داده های آن توصیفی تحلیلی است. دادههای این مقاله برآمده از منابع کتابخانهای و پایگاههای اطلاعاتی است. در این پژوهش نشان داده شد که در آثار هنری پستمدرن که براساس شیوۀ ازآنخودسازی خلق شدهاند، تغییرات زیادی در شاخصهای اصالت مطرح است که از آن جمله، اهمیت کنش اجتماعی نسبت به اثر هنری و ارجحیت اصالت فکری در آفرینش هنری است.
The creation of a work of art by an artist and the supremacy of the creation of a unique work, has caused thought to always seek the originality and credibility of the art of creation. During the period of the emergence of modernism, these measures underwent significant changes, and the change in the minds and views of artists caused the artist, as an author, to display concepts such as non-representational art, abstraction, conceptual art, etc. in his works. With the advent of the postmodern era and the extra-textual reference, the issue of intertextuality was raised in literary and artistic critique to explain and explain it, and a new reading of a work of art entitled "From Self-Making 1" came to the attention of postmodern art. Since the beginning of this period, the difference between self-creation in art and art theft and how to evaluate the originality of a work that has been created in the way of self-creation,One of the most challenging issues has been the valuation of works of art. This paper seeks to examine and evaluate the characteristics of self-creation and the originality of visual works of art created during the postmodern process and to answer the question of how much of that self-creation is in conflict with the criteria of originality. . This research is theoretical and fundamental and the required information is collected by library method. The originality of works of art, relying on the method of self-creation in the postmodern era and its intertextuality, does not have the characteristic of unity in determining the originality of applied art, but the intellectual originality and value of the artist's reflection is considered to measure the originality of the work of art.
ملخص الجهاز:
در این پژوهش نشان داده شد که در آثار هنری پست مدرن که براساس شیوة ازآن خودسازی خلق شده اند، تغییرات زیادی در شاخص های اصالت مطرح است که از آن جمله ، اهمیت کنش اجتماعی نسبت به اثر هنری و ارجحیت اصالت فکری در آفرینش هنری است .
در این مقاله (به تصویر صفحه مراجعه شود) برای ترسیم صحیح رابطۀ شیوة ازآن خودسازی در آثار هنرهای تجسمی با اصالت ، و مشترکات و تفاوت های آن با بینامتنیت و سرقت ادبی ، سه مفهوم مورد بررسی قرار گرفته اند.
در مقاله «تحلیل مؤلفه های زمان و مکان در آشنایی زدایی از آثار طراحی گرافیک » نیز این طور بیان می شود که هر اثر هنری شناخته شده ای که ازآن خودسازی شده باشد، یعنی کپی محض نباشد، دارای آشناییزدایی است (اسماعیلی ، ١٣٩٨).
طی این پژوهش آثار هنرمند آمریکایی « اد روسچا»١١ به عنوان مرجعی برای برداشت های مستقیم و غیرمستقیم توسط هنرمندان پس از او مورد بررسی واقع شده و به جهت اهمیت آموزشی رویکرد ازآن خودسازی مورد مطالعه قرار گرفته است (٢٠١٩ ,Sowden).
بحث و تحلیل در این پژوهش برای دریافت مفهوم اصالت در آثار هنری با رویکرد ازآن خودسازی ، با بررسی نمونه های مختلف هنرهای تجسمی در پی دست یافتن به پاسخ دو پرسش است .