خلاصة:
آیات شریفه 4 تا 8 و همچنین آیه 104 سوره مبارکه اسراء از وعید الهی نسبت به بنیاسرائیل سخن گفته است، آیات مزبور در دوران معاصر و بعد از تشکیل رژیم صهیونیستی مورد اهتمام ویژه قرار گرفته و تطبیقات جدیدی در خصوص آن، که مرتبط با فتنه کنونی صهیونیسم است ارائه گردیده است؛ به جهت اهمیت و تاثیرگذاری قابل توجه درک صحیح این آیات، مخصوصا در فضای معاصر، لازم است کاوشهای دقیق در این خصوص انجام شود؛ در این راستا ضروری است روایات وارده در ذیل این آیات شریفه مورد ارزیابی و تحلیل قرار گیرد چراکه اگر صدور جدّی تفسیری از معصوم اثبات گردد حقانیتش قطعی بوده و فصلالخطاب خواهد بود. تحقیق حاضر با شیوه توصیفی. تحلیلی در پی ارزیابی سندی و محتوایی و تحلیل کلی روایات وارده در این خصوص در منابع شیعه و اهلسنت است؛ در مجموع منابع مزبور، 10 روایت صراحتا به حضرات معصومین منتسب شده است؛ روایات مزبور همگی از حیث سند اشکالدارند و از حیث محتوایی نیز غالبا مفاد آنها در خصوص مضمون آیات مورد بحث، با مفاد حاصل از سیاق روشن آیات، مغایر، و غیرقابل انتساب به حضرات معصومین است.
با این وجود، روایات موجود در منابع شیعی در خصوص سه مضمون کلی متفقاند، که به قرینه شواهدی، محتمل است این مضامین در اصل از حضرات معصومین صادر شده ولی به دلایلی در قالبی محرّف و نادرست منتقل شده است.
The verses 4 to 8 of the Surah of Isra, as well as the verse 104 of this surah, have
spoken about the divine threats to Bani Israel. During modern era and after the
formation of the Zionist Regime, a special attention has been given to these
verses, and new adaptations, which are related to the current sedition of
Zionism, have been presented about them. A careful exploration is needed in
this regard due to the significant and important effects of the understanding of
these verses especially in contemporary space; In this regard, it’s necessary to
evaluate and discuss the narratives that follow these verses because when the
issuance of a serious interpretation from the Immaculate is clear, its rightfulness
will be definite and it will also be the final word. This research is to look for a
documentary and content evaluation and general analysis of the narratives in this
regard in Shi’i and Sunni sources using a descriptive-analytical method. In total,
10 narratives are explicitly attributed to the Immaculate Imams, of which 2 are
in Sunni sources and the rest in Shi'i sources; the aforementioned narratives all
have problem in terms of the narrative document and sometimes in terms of the
validity of the source principle. In terms of content, their content is often
opposed to the contents obtained from the clear sense of the verses, considering
the contents of the discussed verses, and non-attributable to the immaculate.
However, the narratives in Shi’i sources are united in three general themes;
though it is likely that these themes are originally issued from the immaculate
Imams, considering the evidence, but they have been transmitted in the wrong
way for some reasons.
ملخص الجهاز:
مقدمه در آیات شریفه 4 تا 8 و همچنین آیه 104 سوره مبارکه اسراء از اعلام قطعی الهی در خصوص دو افساد بنیاسرائیل و دو عقوبت ایشان سخن رفته است: (وَقَضَیْنَا إِلَى بَنِی إِسْرَائِیلَ فِی الْكِتَابِ لَتُفْسِدُنَّ فِی الأَرْضِ مَرَّتَیْنِ وَلَتَعْلُنَّ عُلُوًّا كَبِیرًا * فَإِذَا جَاء وَعْدُ أُولاهُمَا بَعَثْنَا عَلَیْكُمْ عِبَادًا لَّنَا أُوْلِی بَأْسٍ شَدِیدٍ فَجَاسُواْ خِلاَلَ الدِّیَارِ وَكَانَ وَعْدًا مَّفْعُولاً * ثُمَّ رَدَدْنَا لَكُمُ الْكَرَّةَ عَلَیْهِمْ وَأَمْدَدْنَاكُم بِأَمْوَالٍ وَبَنِینَ وَجَعَلْنَاكُمْ أَكْثَرَ نَفِیرًا * إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لِأَنفُسِكُمْ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا فَإِذَا جَاء وَعْدُ الآخِرَةِ لِیَسُوؤُواْ وُجُوهَكُمْ وَلِیَدْخُلُواْ الْمَسْجِدَ كَمَا دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَلِیُتَبِّرُواْ مَا عَلَوْاْ تَتْبِیرًا * عَسَى رَبُّكُمْ أَن یَرْحَمَكُمْ وَإِنْ عُدتُّمْ عُدْنَا وَجَعَلْنَا جَهَنَّمَ لِلْكَافِرِینَ حَصِیرًا(؛ و حکم نهایی را مقرر نموده و آن را در کتاب به بنیاسرائیل اعلام کردیم که: قطعاً دو بار در زمین (سرزمین معهود= قدس) افساد خواهید نمود و قطعاً برتریجویی بزرگی مرتکب خواهید شد* در پی آن، آنگاه که (هنگامه عقوبتِ) موعودِ، اولین (افساد) از آن دو (افساد)، برسد، بندگانی برای خودمان را که سخت پیکارگر و دلاورند علیه شما برانگیخته (و عازم نموده و بر شما مسلط) میکنیم تا جایی که میان خانهها را (جهت مجازاتتان) تجسس میکنند و (این) وعدهای محقَّق است* سپس غلبه بر ایشان را (مجدداً) به شما بازمیگردانیم (= شمارا مجدداً بر ایشان مسلط میکنیم) و با اموال و پسرانی امدادتان میکنیم و پیکارگرانِ (اعزامی) (یا: مهاجرانِ) شمارا بیشتر قرار میدهیم* اگر نیکی کردید به خود نیکی کردید و اگر بدی کردید به خود (کردید) (یا: از آن خودتان است)؛ پس آنگاه که (هنگامه عقوبتِ) موعودِ آخرین (افساد) فرارسد (باز همان منتقمان پیشین را برانگیخته و مجدداً بر شما مسلط میکنیم) تا چهرههایتان را کریه کنند (یا: شکست و خواری از رویتان ببارد) و تا به مسجد (الاقصی) داخل شوند همانگونه که اولبار داخلش شدند و تا علوّ ایشان (=بنیاسرائیل) را (یا: آنچه را (منتقمان) بر آن مسلط شدند) یکسره نابود کنند* (بعد از عقوبت دوم) چهبسا پروردگارتان به شما مهر ورزد و اگر (به افساد) بازگردید، (ما نیز به عقوبت) بازمیگردیم؛ و جهنم را زندانی برای کافران قراردادیم.