خلاصة:
با ظهور پارادایمهای جدید در نظام آموزشی، بر نیاز به فناوری اطلاعات در محیطهای آموزش عالی تاکید میشود. با توجه به اهمیت فناوری اطلاعات در آموزش معلمان فکور مبتنی بر فاوا، این پژوهش به واکاوی نقش فناوری اطلاعات در آموزش معلم فکور و نقش دانشگاه فرهنگیان جهت کیفیتبخشی برنامه درسی فاوامحور دانشجو معلمان و ایجاد این بستر میپردازد. روش پژوهش، توصیفی از نوع مروری است که به شیوهی کتابخانهای و با استفاده از منابع پیشین و با ابزار فیش برداری انجام شده است. در این راستا، فناوری اطلاعات، اهداف آموزشی، ضرورت و اهمیت آن در تربیت معلم فکور مورد بررسی قرار گرفت؛ رویکرد سازندهگرایی بهعنوان مبنای هدفگذاری، در این زمینه مورد تحلیل واقع شد و روش تدریس آموزش فعال فناورانه معرفی گردید و سپس رسانهها و تکنولوژیهای آموزشی متداول در حوزه فناوری اطلاعات معرفی شد. نتایج پژوهش نشان میدهد که دانشگاه فرهنگیان بهعنوان تنها نهاد رسمی آموزش معلم، رسالت مهمی جهت آموزش دانشجو معلم فاوامحور دارد بهطوری که بدون آشنایی دانشجو معلمان، با فناوری اطلاعات، نمیتوان به رسالت آموزش آموزش دست یافت. این دانشگاه نوبنیاد که معلمان جوان را برای تدریس در کلاسهای درس هوشمند امروزه، آماده میسازد، باید این پتانسیل و توانایی را دارا شود که بتواند بستر مناسب را برای اثرگذاری فناوری اطلاعات در آموزش فراهم ساخته و سبب کیفیتبخشی آموزش اثربخش گردد.
ملخص الجهاز:
در تحقيقي ديگر کارلوس و گاديون ١ (٢٠٠٢) پيشنهاد کردند که پذيرش و کاربرد فناوري اطلاعات و ارتباطات معلمان در ايجاد برنامه درسي و ايجاد نوآوريهاي آن ها نقش بسيار مهمي دارد، پس آموزش ضمن خدمت معلمان از عوامل اساسي به حساب ميآيد (بختياري و ديگران ،١٣٨٦: ١٢٧)؛ بنابراين به دليل رسالت خطير دانشگاه فرهنگيان به عنوان تنها منبع رسمي تربيت و تامين معلم حرفه اي و کارآمد، توجه خاص به تدوين برنامه ، ارتقا کيفيت ، استانداردسازي، بوميسازي و غنيسازي آن ، ضرورت دارد.
از آنجا که فرآيند تدريس و يادگيري، اساسيترين عامل کيفيت در آموزش عالي ميباشد و دانشگاه فرهنگيان به عنوان دانشگاه نوبنياد و شاخص تربيت کننده معلم در کشور، با ماموريت ويژه ، با نارساييهايي در زمينه ي کيفيت آموزش و برنامه درسي روبه رو ميباشد و با توجه به اهميت فناوري اطلاعات در آموزش و آماده سازي معلمان براي استفاده مناسب از اين ابزار، بايد ابعاد و ضرورت آن براي مسئولين و کار آموزش و پرورش روشن گردد.
با توجه به مطالب فوق ، تدريس فکورانه ميتواند در تمامي مراحل آموزش فناورانه توسط معلم به کار گرفته شود و امکانات و تسهيلاتي که فناوري اطلاعات و ارتباطات در عصر حاضر در اختيار معلم ميگذارد ميتواند به عنوان ابزاري بسيار ارزشمند، در جهت تربيت معلمان و دانش آموزان فکور، مورد استفاده قرار بگيرد که در ادامه به آن مي پردازيم .