خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و ارزیابی عوامل موثر فرهنگ یادگیری الکترونیکی در جهت پذیرش فناوری اطلاعات و استقرار SCRM در شرکت سیمان شرق انجام شده است. رویکرد پژوهش کیفی و به لحاظ هدف، پژوهشی اکتشافی با روش تحلیل تم است که در آن با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته تعداد 25 نفر از مدیران شرکت سیمان شرق و خبرگان و صاحبنظران در این حوزه به روش انتخاب نمونه تصادفی ساده انتخاب شدهاند یافتههای تحقیق حاکی از هفت تم اصلی یا همان عوامل موثر در فرهنگ یادگیری الکترونیکی در جهت پذیرش فناوری اطلاعات و استقرار SCRM میباشد. این هفت تم عبارتند از عوامل ساختاری، عوامل رفتاری، عوامل محیطی، فرآیند ها، خروجی، اثر و پیامد که کدهای شناسایی شده از این تم های اصلی در متن حاصل از مصاحبهها، تعداد 146 کد استخراج گردید سپس بر اساس میزان تشابه مفهومی، دسته بندی و ترکیب شده تعداد 75 مفهوم استخراج شد. سپس نقش هر یک از زیر مقولهها در ایجاد یک فرهنگ یادگیری الکترونیکی در جهت پذیرش فناوری اطلاعات و استقرار SCRM بررسی شد.
The purpose of this study was to identify and evaluate the effective factors of e-learning culture for IT adoption and SCRM deployment in Shargh Cement Company. The qualitative and objective research approach is a thematic exploratory study in which 25 managers of shargh cement and experts in this field were selected through semi-structured interviews through simple random sampling method. Findings The research identifies seven major themes, or factors, affecting e-learning culture for IT adoption and SCRM deployment. The seven themes are structural factors, behavioral factors, environmental factors, processes, outputs, effects and outcomes. 146 codes were extracted from these main themes in the context of the interviews.From these main themes, 75 concepts were extracted based on conceptual similarity, categorization, and composition. Then, the role of each of the subcategories in creating an e-learning culture for IT adoption and SCRM deployment was examined.
ملخص الجهاز:
رويکرد پژوهش کيفي و به لحاظ هدف ، پژوهشي اکتشافي با روش تحليل تم است که در آن با استفاده از مصاحبه نيمه ساختاريافته تعداد ٢٥ نفر از مديران شرکت سيمان شرق و خبرگان و صاحب نظران در اين حوزه به روش انتخاب نمونه گيري هدفمند انتخاب شده اند يافته هاي پژوهش حاکي از هفت تم اصلي يا همان عوامل مؤثر در فرهنگ يادگيري الکترونيکي در جهت پذيرش فناوري اطلاعات و استقرار SCRM است .
گرينبرگ SCRM را يک فلسفه و استراتژي براي سازمان ها ميداند که توسط فناوريهاي اطلاعاتي و ارتباطاتي پشتيباني شده و براي تعامل با مشتريان به وجود آمده است (٥)؛ بنابراين ميتوان بيان داشت که SCRM جهت پشتيباني از مشتريان خود به استفاده از فناوريها و زيرساخت هاي آن توجه داشته و هدف از استقرار آن افزايش تعاملات با مشتريان به صورت آنلاين و شبانه روزي است که جهت پياده سازي آن نيز وجود برخي عوامل نظير فرهنگ يادگيري اهميت بالايي دارد و در عصر اطلاعات پياده سازي اين سيستم براي کليه سازمان ها لازم و ضروري است .
(رجوع شود به تصویر صفحه) ٢- روش پژوهش اين پژوهش به لحاظ هدف ، پژوهشي اکتشافي است و از منظر روش گردآوري و تحليل داده ها نيز پژوهش کيفي با استفاده از مصاحبه نيمه ساختاريافته که سؤالات باز مصاحبه از قبل مشخص شد بود و از تمام پاسخ دهندگان ، پرسش هاي مشابه پرسيده شده که براي شناسايي و ارزيابي عوامل مؤثر فرهنگ يادگيري الکترونيکي در جهت پذيرش فناوري اطلاعات و استقرار SCRM استفاده ميگردد.