خلاصة:
حضرت رقیه3 که تربیت یافتۀ عزت حسینی و عفت زینبی بود، نکات و جلوههای تبلیغی و تربیتی را ترسیم فرمود.
مقاله حاضر در پی آن است که در جلوههای تبلیغی، نکات تبلیغی مانند پیامرسانی، احیای امر اهل بیت، رسوا کردن هیئت حاکمه، حمایت از مظلوم و جنبه هدایتی را تبیین و تشریح کند و نیز به برخی روشهای کاربردی تبلیغی مستفاد از سیره حضرت رقیه(س) همچون روش همراهی و روش فرصتشناسی اشاره کند. همچنین در جلوههای تربیتی، به مباحث مهم حوزه تربیت، از جمله معرفتشناسی، صبر و استقامت، گذشت و ایثار، پایبندی به اصول و سبک زندگی اسلامی اشاره خواهند کرد.
Hz. Ruqayyah and her captivity in the tragic events of Karbala lead one to conclude that she manifested both Imam al-Husayn's dignity and Hz. Zaynab's chastity. The present paper focuses on her rolefor disseminating the messages of Ashura, reviving the affairs of the Ahl al-Bayt, defaming the tyrant Umayyad hegemony, supporting the oppressed, and guiding people to the Right Path. Her exemplary patience, sacrifice, and Islamic lifestyle are also dealt with.
ملخص الجهاز:
مقاله حاضر در پی آن است که در جلوههای تبلیغی، نکات تبلیغی مانند پیامرسانی، احیای امر اهل بیت، رسوا کردن هیئت حاکمه، حمایت از مظلوم و جنبه هدایتی را تبیین و تشریح کند و نیز به برخی روشهای کاربردی تبلیغی مستفاد از سیره حضرت رقیه( همچون روش همراهی و روش فرصتشناسی اشاره کند.
پیام رسانی و دفاع از حقیقت یکی از سؤالات پژوهش که همواره از گذشته تا امروز مطرح میشود این است که چرا امام حسین( خانواده خود را با کودکانی همچون حضرت رقیه( و حضرت علی اصغر( به کربلا برد؟ با مطالعه تاریخ نهضت حسینی و واقعه عاشورا، روشن میگردد که همراهی خانواده امام حسین( به ویژه کودکان و حضرت امام سجاد( و زینب کبری( تأثیری مثبت و جهانی در نهضت حسینی داشت و یکی از عوامل پیروزی قیام حسینی بود؛ زیرا خانواده امام حسین( توانستند کار ناتمام امام( را با سختی و تحمل اسارت به پایان رسانده و پیام و اهداف و ماهیت قیام و حادثه کربلا را به گوش مردم و دشمنان برسانند.
محبت به فرزند یکی دیگر از جلوههای تربیتی حضرت رقیه( و تاریخ زندگانی ایشان در سبک زندگی اسلامی آن است که والدین باید نسبت به فرزند محبت کنند و به عاطفه کودکان توجه کنند؛ چنانکه در روایات آمده است امام حسین( دارای دخترکی خردسال [به نام رقیه] بود که او را بسیار دوست میداشت.