خلاصة:
انقلاب اسلامی ایران برای نیل به اهداف بلندش، در همه عرصهها به مردم متکی بوده است؛ اما این مهم در عرصه بینالملل آنطور که باید محقق نشده است. این پژوهش هدف خود را پاسخگویی به سؤال «الگوی ارتباطات بینالمللی مردم ایران در تعامل با کنشگران بینالمللی از منظر مقام معظم رهبری چیست؟» و احصای ابعاد و زوایای این الگو (تعریف پدیده، علل شکلگیری، زمینه، شرایط مداخلهگر بیرونی، پیامدها و راهبردهای کنشی) میداند. بدین منظور بر اساس جستجوی کلیدواژهای و مراجعه به برخی سخنرانیها و پیامهای خاص ایشان، دادههای پژوهش به دست آمد. سپس با استفاده از روش دادهبنیاد متنی تحلیل، و مدل پارادایمی آن استخراج شد. بر اساس نظر رهبر معظم انقلاب، تمامی مردم ایران وظیفه دارند سطحی از نقشآفرینی جهانی را ایفا کنند. راهکارهای اجرایی ایشان برای نقشآفرینی جهانی مردم را میتوان به دو دسته ارتباطات درونفردی و ارتباطات بینالمللی تقسیم کرد. بدین منظور قالبها و اصول متعددی از سوی رهبری مطرح شده که با توجه به منظومه فکری یکپارچه ایشان میتوان آنها را ذیل راهبرد (strategy) اصلی تمدنسازی و دو راهکنش (tactics) الگوسازی ایران (روش غیرمستقیم) و صدور انقلاب (روش مستقیم) قرار داد.
The Islamic Revolution of Iran has always relied on the people to achieve its goals in all aspects. But in the international arena, this issue should not be realized as it should have been. This research aims to answer the question "What is the pattern of Iranian nation’s international communication in interacting with international actors, in the viewpoint of Ayatollah Ali Khamenei?" And enumerating the dimensions of this pattern. Hence, the research data were accumulated by searching keywords within many speeches and messages by him, then analyzed by Grounded Theory methodology. According to the Supreme leader, all Iranians have the responsibility of playing their role on the international arena. There are two strategies provided by Ayatollah Khamenei for Iranian global acting: Interpersonal communication and International communication. He has stated many principles for that, but considering his organized line of thought, we conclude the materialization of Islamic civilization as the main strategy, and modeling of Iran (indirect approach) and the Revolution issuance (direct approach) as two main tactics for achieving the goals.
ملخص الجهاز:
از بين منابع موجود، اين دو منبع ارتباط موضوعي بيشتري با اين پژوهش دارد: ١) بامداد (١٣٩٥) در پايان نامه «نقش ديپلماسي فرهنگي جمهوري اسلامي ايران با نگاهي به انديشه هاي رهبر انقلاب (آيت الله سيدعلي خامنه اي )» ضمن بررسي معنا، مفهوم و اهميت ديپلماسي فرهنگي ، ابتدا به پيشينه سياست گذاري ، کارگزاران ، فرايند تصميم گيري ، ويژگي ها و چالش هاي نظري و عملي ديپلماسي فرهنگي در جمهوري اسلامي ايران مي پردازد و سپس از ديدگاه آيت الله خامنه اي ابتدا جايگاه فرهنگ را ذکر کرده و سپس به نقش ايرانيان و مسلمانان خارج از کشور، انديشه تقريب ، زبان فارسي ، ديپلماسي حمايتگري ، ورزش زورخانه اي ، عدالت خواهي ، حوزه هاي علميه ، دانشگاه ها، رسانه ها و هنر در ديپلماسي فرهنگي کشور اشاره مي کند و درنهايت با ذکر آسيب ها و چالش هاي پيشروي ديپلماسي فرهنگي از ديدگاه ايشان ، مانند موازي کاري دستگاه ها، استفاده از روش هاي نادرست و عدم پشتيباني مناسب و درخور جايگاه سازمان ها خاتمه مي دهد.
اين شرايط مداخله گر را به صورتي که در شکل ٤ آمده نيز مي توان دسته بندي کرد: (به تصوير صفحه مراجعه شود)شکل ٤- شرايط مداخله گر نقش آفريني جهاني مردم انقلاب اسلامي ايران ٤-٧- راهبردهاي کنش /واکنش حضرت آيت الله خامنه اي در ديدارها و پيام هاي مختلف خود، راهبردهاي اجرايي و کنشگري در عرصه بين الملل را ذکر کرده اند.