خلاصة:
رمانتیک رویکرد ادبی است که خاستگاه اروپایی و غربی دارد، اما زمینهها و عوامل گوناگونی باعث شکلگیری و گسترش آن، البته نه به معنی دقیق و اروپایی آن، در ادبیات ایران و عرب شده است. این زمینهها و عواملی بهطور حتم تحت تأثیر شرایط و عوامل فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و حتی شرایط فکری و احساسی است که ادبیات یک جامعه را مستعد تغییر و تحول میسازد. سید حسن حسینی یکی از شاعران معاصرایران است که بخش عمدهای از اشعار خود را به عرصه ادبیات پایداری اختصاص داده و در اغلب اشعار وی اصول مکتب رمانتیسم با چاشنی تعهّد اجتماعی، آرمانگرایی و انتقادی حاکم است. جبران خلیل جبران از شعرای برجسته و مشهور مکتب رمانتیسم ادبیات معاصر عرب است که در آثار غنایی او جلوههای رومانتیسم نمود یافته است. مقاله حاضر به بررسی و تحلیل مکتب رمانتیک در آثار سید حسن حسینی و جبران خلیل جبران پرداخته است تا نشان دهد که عوامل مؤثر بر شکلگیری و گسترش رمانتیسم در شعر معاصر فارسی و عربی، شباهتها و تفاوتهایی با هم دارند. تفاوتهای آنها معلول تفاوتهای نسبی فرهنگی و اجتماعی است.
Romanticism is a literary movement that has European and Western origins, but there are various backgrounds and factors for its formation and expansion, though not in its exact European meaning, in Iranian and Arabic literature. These contexts and factors are inevitably influenced by cultural, social, political and even intellectual and emotional conditions that make the literature of a society prone to change. Seyyed Hassan Hosseini is an Iranian contemporary poet who has devoted most of his poems to the genre of resistance literature, and in most of his poems the principles of the school of Romanticism with a touch of social commitment, idealism and criticism prevail. Gibran Khalil Gibran is one of the most prominent poets of the school of Romanticism in contemporary Arabic literature, whose lyrical works reflect the manifestations of Romanticism. The present article examines the Romantic school in the works of Seyyed Hassan Hosseini and Gibran Khalil Gibran to show that the factors influencing the formation and spread of Romanticism in contemporary Persian and Arabic poetry have similarities and differences. The differences are due to the relatively cultural and social dissimilarities.