خلاصة:
این پژوهش تلاش دارد، ضمن مروری برنظرات سبک زندگی ازنظر جامعه شناسان، گفتمان سبک زندگی اسلامی در اندیشهی مقام معظم رهبری را به صورت اکتشافی بررسی نموده و ضمن شناسایی دال های آن، چگونگی مفصل بندی این گفتمان را مشخص نماید. این مقاله از روش کیفی تحلیل گفتمان استفاده نموده و جامعهی آماری آن نیز کلیهی آثار مکتوب و شفاهی 23 سالهی رهبر انقلاب اسلامی از سال 1368 تا 1391 میباشد؛ به طوری که با استفاده ازروش تحلیل گفتمان لاکلا و موفه، ابتدا مفهوم سبک زندگی اسلامی ازمنظر معظم له تعریف شده و سپس با شناسایی روش مند دالهای این گفتمان، به چگونگی مفصلبندی گفتمان سبک زندگی اسلامی ایشان پرداخته است. ازیافتههای این پژوهش میتوان دالهای گفتمان سبک زندگی اسلامی ازمنظر مقام معظم رهبری اشاره نمود که عبارتنداز: دال مرکزی: منش اسلامی؛ دالهای برتر: معنویت، الگوداشتن، عقلانیت و حفظ مناسک و دالهای فرعی: رفتارهای فردی (مدیریت بدن، پوشاک و و ورزش کردن)، مُد و نوگرایی، و مصرف؛ ازدیگر یافته های این پژوهش، بررسی وجوه تمایز و تشابه سبک زندگی اسلامی ازمنظر معظم له با سبک زندگی از نظر جامعه شناسان می باشد و هم چنین، ازسایر یافته های آن، می توان به شناسایی شاخصه های «سبک زندگی اشرافی» ازنظر مقام معظم رهبری نیز اشاره نمود.
This research tries to review the views of lifestyle from the point of view of sociologists, discourse
Examine the Islamic way of life in the thought of the Supreme Leader in an exploratory way and while identifying its signs, determine how to articulate this discourse. This article uses the qualitative method of discourse analysis and its statistical population is all the written and oral works of the 23-year-old leaders of the Islamic Revolution from 1989 to 2012; So that by using the method of Laclau and Mouffeh discourse analysis, first the concept of Islamic lifestyle is defined from His Holiness Leh's point of view and then by methodically identifying the signs of this discourse, he deals with how to articulate his Islamic lifestyle discourse. From the findings of this research, we can mention the signs of Islamic lifestyle discourse from the perspective of the Supreme Leader, which are: Central signifier: Islamic character; Top Signs: Spirituality, Modeling, Rationality, and Preservation of Rituals and Sub-Signs: Individual Behaviors (Body Management, Clothing and Exercise), Fashion and Modernity, and Consumption. Another finding of this study is the study of the differences and similarities of Islamic lifestyle from his point of view with the lifestyle of sociologists and also, from the other point of view of the Supreme Leader of the "aristocratic lifestyle", its findings can be identified. He also mentioned.
ملخص الجهاز:
به هرحال، با توجه به تجربه ي جديد ديني بودن انقلاب اسلامي ، بالطبع همخواني و تناسب سبک زندگي مردم با هويت ديني، از دغدغه هاي مسئولين عالي رتبه و مشخصاً مقام معظم رهبري است ؛ بدين سبب ، ايشان علاوه بر رهنمودهاي خاص به مسئولين ، در آغازين ساعات هرسال، مؤلفه هاي سبک زندگي اسلامي را، تحت عنوان شعارهاي سال، به منظور شناخت مسئولين ، مردم و به ويژه نسل جوان، در جهت نهادينه نمودن در کليه ي شئونات زندگي شان معرفي مي نمايند؛ به طوري که ميتوان گفت هدف رهبر انقلاب اسلامي از بيان اين شعارها، يک گفتمانسازي جديد ديني و اسلامي است و يکي ازگفتمانهاي مورد نظر ايشان، گفتمان سبک زندگي اسلامي است که به طور مشخص در تاريخ ١٣٩١/٧/٢١ به آن پرداخته و نقش و جايگاه ١٣٤ فصلنامه سال چهاردهم ، تابستان ٩٨ شماره ٣٩ آن را در تمدن نوين اسلامي ايران تشريح نموده اند که مورد استقبال جامعه ي علمي و فرهيخته نيز قرارگرفته است .
بدين ترتيب ، اساسي ترين سؤال اين مقاله ، شناسايي مؤلفه ها و ويژگي هاي سبک زندگي مورد نظر مقام معظم رهبري مي باشد که به اقشار مختلف جامعه ، به ويژه قشرجوان، کمک مي کند در راستاي هرچه بيشتر ديني نمودن زندگي شان، در جهت هويت يابي فردي و اجتماعي خود نيز گام بردارند؛ زيرا در دهه هاي اخير در ميان عوامل مؤثر بر شکل گيري فرهنگ جوانان نقش فرآيندهاي فرهنگيِ فراملي پررنگ تر شده است و جهاني شدن فرآيندهاي توليد و مصرف کالاهاي فرهنگي نقشي تعيين کننده در اين زمينه داشته اند (شالچي ، ١٣٨٦: ٩٤).