خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر برنامة آموزش فلسفه برای کودکان بر مهارت پرسشگری دانشآموزان پایة اول دورة ابتدایی در درس علوم انجام گرفت. پژوهش از نوع کاربردی است و به روش کمّی به صورت آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل انجام گرفت. جامعةآماری پژوهش شامل همةدانشآموزان پسر پایة اول دبستان منطقة ارژن در سال تحصیلی 97-96 بود. که دو مدرسه به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند و دانشآموزان پایة اول یک مدرسه بهعنوان گروه آزمایش و دانشآموزان پایة اول مدرسة دیگر به عنوان گروه کنترل انتخاب شدند. طول مدت پژوهش دوماه بود. آموزش با بهکارگیری برنامةآموزش «فلسفه برای کودکان»از طریق اجتماع پژوهشی با بهکارگیری مجموعه داستانهای فکری «چگونه توانایی فلسفی کودکان را پرورش دهیم؟» انجام گرفت. ابزار پژوهش، آزمون سنجش توانایی پرسشگری بود. نتایج نشان داد برنامة آموزش فلسفه برای کودکان بر مهارت پرسشگری دانشآموزان در درس علوم تأثیر مثبت داشته و بین سطوح پرسشهای گروه آزمایش در پیشآزمون و پسآزمون براساس حیطةشناختی بلوم تفاوت معناداری وجود دارد و سطح پرسشهای دانشآموزان از سطح دانش در پیشآزمون به سطح تجزیه و تحلیل و ارزشیابی در پسآزمون ارتقا یافته بود. بر این اساس، پیشنهاد میشود برنامةآموزش فلسفه برای کودکان بهعنوان روش تدریس برای افزایش مهارت پرسشگری، در درس علوم بهکار گرفته شود.
The aim of the present study is to investigate the effect of Pedagogical a pproach of philosophy for children on the questioning Skills of first gradeelementary students in Science. A experimental method and pre test-post test design with control group were implemented to have the research hypotheses tested. All first grade male elementary students in Dasht e Arzhan district during school year of 2017-18 were selected as the statistical population of the research. Two schools were selected through random sampling and first grade students of both were determined to be experimental and control groups respectively. The training course was performed through Lippman's "Philosophy for Children"and community research by using a collection of thoughtful stories titled " How to Raise Children's Philosophical Ability and then the post test was conducted for both groups. By having Fisher's questioning measurement test as research tool, it was found out that the pedagogical approach of philosophy for children had positively affected the questioning skills of students in Science and based on Bloom's cognitive field there was a significant difference between the levels of questions belonged to the experimental group in pre test-post test and eventually the information-based questions of students in pre test had been upgraded to evaluative and analytical level in post test. Based on this and in order to increase the questioning skill, it was proposed that the pedagogical approach of philosophy for children is advisable to be implemented in Science course as a teaching method.
ملخص الجهاز:
نتايج نشان داد برنامۀ آموزش فلسفه براي کودکان بـر مهـارت پرسشـگري دانش آموزان در درس علوم تأثير مثبت داشته و بين سطوح پرسش هاي گروه آزمايش در پيش آزمون و پ آزمون براساس حيطۀ شـناختي بلوم تفاوت معناداري وجود دارد و سطح پرسش هاي دانش آموزان از سطح دانش در پيش آزمون به سطح تجزيه و تحليـل و ارزشـيابي در پ آزمون ارتقا يافته بود.
بنابراين ، در پژوهش حاضر مجموعه داستان هاي فکري اثر خسرونژاد (١٣٨٩) به کار گرفته شده است و با به کارگيري سنجش پرسشگري فيشر (٢٠٠٥) که مبتني بر داستان خواني و پرسشگري است ، تأثير برنامۀ آموزش فلسفه براي کودکان بر مهارت پرسشگري دانش آموزان پايۀ اول در درس علوم بررسي شده است .
بنابراين ، ميتوان گفت برنامۀ آموزش فلسفه براي کودکان به تفاوت معناداري در سطوح مهارت هاي پرسشگري دانش آموزان در حيطۀ شناختي بلوم منجر شده است .
نتايج آزمون تي همبسته گروه آزمايش ; تعداد ; ميانگين ; انحراف معيار ; آمارة ; درجۀ آزادي ; سطح معناداري پيش آزمون ; 20; 1/25; 0/910; 3/79; 19; 0/001 پس آزمون ; 20; 3/10; 2/315; ; ; بحث و نتيجه گيري هدف پژوهش حاضر بررسي تأثير برنامۀ آموزش فلسفه براي کودکان بر مهارت پرسشگري دانش آموزان پايۀ اول دورة ابتدايي در درس علوم بود.
نتايج اين پژوهش ها مبني بر تأثير برنامۀ آموزش فلسفه براي کودکان بر مهارت هاي تفکر و استدلال و پرسشگري است .
نتايج اين پژوهش ها تأثير برنامۀ آموزش فلسفه براي کودکان بر سطح پرسش هاي دانش آموزان را با توجه به حيطۀ شناختي بلوم تأييد کردند.