خلاصة:
جنگ نرم، یکی از موضوعات مهم در ارتباطات بینالمللی است و به لحاظ کمهزینه بودن،داشتن ابزارهای فراوان و گستردگی روشهای آن، همواره مورد توجّه حاکمان قرار گرفته است. در سیرهی نبوی نیز میتوان نمونههایی از جنگ نرم را یافت که به جنگ سخت شباهت دارد. در آغاز تشکیل حکومت نبوی در مدینه، چهار گروه برای نابودی آئین رسول خدا (صل الله علیه و آله)جنگ نرم را بر ضدّ ایشان بر پا کردند. نخستین کسانی که با جنگ سخت و نرم، در مقابل پیامبر (صل الله علیه و آله) ایستادند و برای از میان برداشتن اسلام تلاش میکردند، قریشیان بودند. یهودیان نیز که در داخل و خارج از مدینه ساکن بودند، در برابر آن حضرت قرار گرفتند و پس از آن، سران مسیحیان نجران، با پیامبر (صل الله علیه و آله) به جدال پرداختند و همچنین منافقین، در طول مدّت حکومت ایشان، با توطئه و عملیات نرم، برای سرنگون نمودن اسلام تلاش میکردند. اقدامات حضرت در مقابله با این شیوهی جنگی را ، که بخشی از آن بر اساس قرآن کریم و بخشی الهامگرفته از خداوند متعال است، می توان به عنوان بهترین راهکارهای مبارزه با جنگ نرم دشمن به حساب آورد.
Soft War is one of the most important issues in international relations in the present age and due to the low cost, it has been considered with many tools and the range around it, and the general public has not been safe from it's possible damage. In the re-reading of the prophetic tradition, one can find examples that are similar to war. At the beginning of the formation of the Prophet's rule in Medina, four groups created a soft war against him to destroy the Prophet's faith. The first group that faced the Prophet through a hard and soft war, and try to destroy Islam, was the tribe of the Quraish. The Jews who lived inside and outside Medina faced the Prophet, followed by the Christian leaders of Najran who challenged the Prophet and the Monafeqin (the Hypocrites) during his reign,through conspiracy and soft operations to convert to Islam. The actions of the Prophet, part of which is based on the Holy Quran and a part of which is inspired by God Almighty, is the best solution to fight the soft war of the enemy.