خلاصة:
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل مؤثر بر برند شخصی نویسندگان کتابهای دانشگاهی در صنعت نشر ایران (مورد مطالعه حوزه علم اطلاعات و دانششناسی) و ارائه مدل مفهومی و ساختاری است. روش پژوهش: پژوهش حاضر بر مبنای هدف از نوع کاربردی و از لحاظ روش پژوهش، پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، شامل 122 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد که به شیوة نمونهگیری تصادفی طبقهای انجام شد. در این پژوهش به منظور گردآوری دادهها از دو روش مطالعه اسنادی و پیمایشی استفاده شد.در روش پیمایشی نیز از پرسشنامه محققساختهای استفاده شد که با مطالعه مبانی نظری طراحی و میان دانشجویان توزیع شد. پایایی ابزار با استفاده از آلفای کرونباخ برای عوامل مؤثر بر برند شخصی نویسندگان مقدار 946/0 و برای عوامل مؤثر بر شایستگی فردی نویسندگان مقدار 921/0 به دست آمد. دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و از نرمافزارهای اس.پی.اس.اس و اسمارت پی.ال.اس برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. یافتههای و نتیجه گیری: یافتهها نشان داد که معیارهای مؤثر بر برند شخصی نویسندگان به ترتیب اهمیت ضریب مسیر: مؤلفه فرهنگی (898/0)، تخصصی (875/0) و اجتماعی (620/0) است و معیارهای مؤثر بر شایستگی فردی نویسندگان به ترتیب اهمیت ضریب مسیر: مؤلفه مهارتها (898/0)، نگرش (886/0) و دانش (744/0) است. نتایج پژوهش حاکی از برازش مناسب مؤلفههای فرهنگی، اجتماعی، و تخصصی مبتنی بر مؤلفههای شایستگی فردی نویسندگان است.
Purpose: The aim of this research was to identify, determine, evaluate and prioritize the factors influencing the personal brand pattern of authors of academic books in Iranian publishing industry in the field of library and information science. Materials and methods: The methodology of this applied research was the analytical survey. The population of the research includes 122 out of 139 master degree students in the field of library and information science, enterancing in the public universities in Tehran in 2018. The data were collected through library studies and a questionnaire. In fact, previous studies and the documentary research method were used to review the fundamental factors influencing the personal branding of authors of academic books in Iranian publishing industry in the field of library and information science in order to design the questionnaire based on the research model. Research reliability was evaluated by Cronbach's alpha value that was 0.935 for investigation of factors influencing the personal brand and 0.921 for the personal competence. The collected data were analyzed through descriptive and inferential statistical methods by the SPSS and the Smart PLS softwares. Results: The results showed that factors influencing the personal brand include the following components: cultural component (0.898), specialty (0.875) and social factor (0.620) respectively. The results of the current research indicate that the appropriate fitting of cultural, social and professional components is based on the individual competency components of authors.
ملخص الجهاز:
يافته ها همچنين نشان داد که در برندسازي شخصي نويسندگان کتاب هاي دانشگاهي، فرد هويت برند خود را بايد با ارزش هاي فرهنگي، اجتماعي، و تخصصي و مهارت ها و ويژگيهاي شايستگي فردي تقويت کند و از طريق توسعه مهارت ها، تغيير رفتارها خلق ايده نو و با حضوري مؤثر در جامعه از ويژگيهاي متمايزکنندة مثبت ، نسبت به همکارانش ، تصويري به يادماندني و قابل درک از هويت برند خود در ذهن دانشجويان ايجاد و خلق کند.
نتايج نشان داد که برازش مناسب مدل مبني بر تأثير ابعاد مؤلفه هاي فرهنگي، اجتماعي و تخصصي و نيز زير شاخصه هايشان بر برند شخصي مبتني بر شايستگيهاي فردي در حوزه هاي دانش ، مهارت و نگرش است .
نتايج پژوهش حاکي از برازش مناسب مدل مبني بر تأثير ابعاد مؤلفه فرهنگي شامل : ارزش ها و باورها، الگوهاي 16 انگيزشي، سبک زندگي و تحمل ابهام بر برند شخصي مبتني بر شايستگيهاي فردي در حوزه هاي دانش ، مهارت و نگرش ميباشد.
با توجه به اهميت موضوع برندسازي نويسندگان و پژوهشگران و کم بودن پيشنه پژوهش و مدل اختصاصي برند شخصي، اين پژوهش بر آن است تا ضمن بررسي جامع پيشينه پژوهش هاي پيشين در حوزة شايستگيهاي فردي نويسندگان کتاب هاي دانشگاهي و برند شخصي، در راستاي پاسخ گويي به پرسش هاي پژوهش حاضر، مدلي مفهومي بر مبناي مدل صائميان (١٣٩٢) در زمينه مؤلفه هاي مؤثر بر برند شخصي مبتني بر شايستگيهاي فردي، طراحي و تبيين کند.