خلاصة:
چکیده هدف: اختلال بیش فعالی/کاستی توجه، فراون ترین اختلال دوران کودکی است این پژوهش با هدف مقایسه اثر بخشی دونوع درمان در انواع توجه دیداری است. روش پژوهش: یک مطالعه شبه آزمایشی دارای پیش آزمون –پس آزمون با گروه کنترل بود. نمونه مورد مطالعه از روش نمونه گیری در دسترس شامل مراجعه کننده به کلینیک های روانپزشکی شهرکرج و 50 دانش آموز دبستانی پسر دارای اختلال کاستی توجه انتخاب شدند این افراد به صورت تصادفی در سه گروه تقریبا مساوی شامل دوگروه آزمایش و یک گروه کنترل گمارده شدند. از هرسه گروه پیش آزمون با استفاده از تست IVA صورت گرفت. یکی از گروه های آزمایشی به مدت 14 جلسه مورد توانبخشی با ابزار محقق ساخته قرار گرفت. گروه آزمایش دیگر به مدت 18 جلسه تحت درمان با روش نوروفیدبک با پروتکل بتا قرار گرفتند. گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکردند. سپس هرسه گروه با استفاده از تست IVA مورد پس آزمون قرار گرفتند. نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS19 و روش تحلیل کوواریانس (MANCOVA) مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که روش توانبخشی شناختی بر بهبود انواع توجه دیداری نسبت به روش نوروفیدبک در دانش آموزان دبستانی دارای اختلال کاستی توجه اثربخشی بهتری دارد. نتیجه گیری: روش توانبخشی بکار گرفته شده بر انواع توجه دیداری در مقایسه با روش نوروفیدبک در دانش آموزان دبستانی دارای اختلال کاستی توجه اثربخشی بهتری دارد.
Aim of the study: Attention deficiency and hyperactivity disorder is the most common disorder in childhood period. This study was carried out with the aim of comparing two types of treatment in different types of visual attention. Research method: It was a quasi-experimental study with pre-test and post-test and control group. Fifty elementary school male students were selected as sample from students referred to psychiatric clinics in Karaj city. The sample that was selected using convenient sampling method was grouped randomly into three same groups including two experimental and one control group. Pre-test was done on all three groups using IVA test. One of the experimental groups was rehabilitated for 14 sessions using researcher-made tool. Another experimental group was treated for 18 sessions using neurofeedback method with Beta protocol. Control group did not receive any interventions. Afterwards, a post-test was done on all three groups using IVA test. Results: Results were analyzed using SPSS 19 software and MANCOVA analysis method. Results of multivariable co-variance analysis method showed cognitive rehabilitation method is more efficient than neurofeedback method in improving different types of visual attention in elementary school male students with ADHD. Conclusion: Rehabilitation method used for improving different types of visual attention in elementary school male students with ADHD is more efficient compared with neurofeedback method.
ملخص الجهاز:
دشواري تمرکز، سطح بالاي فعاليت ، تحريک پذيري و نقص در عملکرد شناختي منجر به عملکرد ضعيف دانشگاهي و پيشرفت در کودکان مبتلا به ADHD ميشود Polderman, Boomsma, Bartels, Verhulst & Huizink, 2010; Mannuzza, Klein, Bessler, ) .
(Malloy & LaPadula, 1993 به دليل اختلال قابل توجه در حوزه هاي مختلف عملکرد در ADHD (Castellanos, ٢٠٠٦ ,Tannock &Sonuga-Barke, Milham ) تلاش علمي قابل توجهي در ايجاد روش هاي درماني مؤثر انجام شده است .
Steiner, Sheldrick, Gotthelf and Perrin (٢٠١٤) لزوم افزايش توجه و سرعت واکنش را براي رسيدن به بهترين عملکرد نشان ميدهند و نتايج حاصل از تعدادي پژوهش ، بيانگر اثربخشي آموزش نوروفيدبک در افزايش توجه و زمان واکنش و درعين حال برخي بيانگر عدم اثربخشي مداخله هاي نوروفيدبک است .
پزوهش انجام شده توسط (٢٠١٩) Enriquez-Geppert, Diede, Miguel and Martijn نشان داد که نوروفيدبک مبتني بر پروتکل هاي استاندارد در ADHD بايد به عنوان يک گزينه درماني مناسب در نظر گرفته شود و نشان ميدهد که تحقيقات بعدي براي درک چگونگي عملکرد پروتکل هاي خاص نوروفيدبک مورد نياز است .
نتايج اين فراتحليل با مطالعات قبلي ,Arns, De Ridder, Strehl (٢٠٠٩) Breteler and Coenen در مورد اثربخشي درمان نوروفيدبک در کودکان مبتلا به ADHD مطابقت دارد.
مطالعات آينده بايد با استفاده از روش هاي مشابهي که در درمان رفتاري شناختي معمولي در کودکان مبتلا به ADHD رايج است (٢٠٠٨ ,Marchetti &Fabio, Antonietti, Castelli ).
Effectiveness of Cognitive Rehabilitation, neurofeedback and combination of these two methods on Working Memory in children whit Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD).