خلاصة:
جرائم از منظر لزوم تحقق نتیجه یا عدم آن به مطلق و مقید تقسیم میشوند. جرائم مقید منوط به تحقق
نتیجه موردنظر مقنن است» در حالی که جرائم مطلق به محض تحقق رفتار مجرمانه محقق میشوند و نیازی
به حصول نتیجه نیست. در جرایمی که وقوع آنها بر اساس قانون منوط به تحقق نتیجه است» قصد نتیجه یا
علم به وقوع آن نیز باید محرز شود». اما در اینکه قصد نتیجه فقط در جرایم مقید وجود دارد یا علاوه بر آن
در جرایم مطلق نیز موجود است بین حقوقدانان اختلاف نظر وجود دارد. برخی آن را فقط در جرایم مقید
لازم میدانند» زیرا در این نوع جرایم وقوع عنصر نتیجه لازم است. اما برخی دیگر از حقوق دانان وابستگی
خاصی بین عنصر نتیجه و سود نیت خاص نمیبینند؛ نگارنده معتقد است سوءنیت خاص صرفا در جرایم
مقید ضرورت دارد و در جرایم مطلق نیازی به سوءنیت خاص نیست» زیرا جرایم مقید منوط به قصد نتیجه
میباشد و تا قصد نتیجه و یا علم به تحقق آن احراز نگردد عنصر معنوی جرم تحقق پیدا نمیکند و
مسئولیت کیفری را به دنبال نخواهد داشت. همچنین نگارنده معتقد است قصد عام شامل قصد خارج کردن
روح از بدن نمیشود و این قصد محدود به اصابت به جسم مجنی علیه است. فلذا علاوه بر آن باید قصد
دیگری وجود داشته باشد که دلالت بر خارج کردن روح از بدن داشته باشد و این همان سوءنیت خاص جرم قتل
عمدی میباشد. زیرا مطابق نظریه اراده» اراده حرکتی نفسانی برای ارتکاب فعل است» زیرا تحقق نتیجه نمی تواند
موضوع اراده قرار گیرد چرا که نتیجه» اثر طبیعی فعل است و محقق ساختن امور طبیعی از اراده انسان خارج است.
ملخص الجهاز:
فلذا علاوه بر آن بايد قصد ديگري وجود داشته باشد که دلالت بر خارج کردن روح از بدن داشته باشد و اين همان سوءنيت خاص جرم قتل عمدي ميباشد، زيرا مطابق نظريه اراده ، اراده حرکتي نفساني براي ارتکاب فعل است ، زيرا تحقق نتيجه نميتواند موضوع اراده قرار گيرد چرا که نتيجه ، اثر طبيعي فعل است و محقق ساختن امور طبيعي از اراده انسان خارج است .
در اين دسته از جرايم نتيجه به عنوان قسمتي از عنصر مادي نيازمند تعلق نيت مجرمانه است و لازم است که مرتکب علاوه بر قصد رفتار به طور صريح در پي محقق ساختن نتيجه آن نيز باشد، خواه قانون گذار به طور خاص به وجود اين نوع از سوءنيت تصريح کرده باشد مانند جرم قتل عمدي) و خواه تصريح نکرده باشد.
همچنين نگارنده معتقد است قصد عام شامل قصد خارج کردن روح از بدن نمي شود و اين قصد محدود به اصابت به جسم مجني عليه است فلذا علاوه بر آن بايد قصد ديگري وجود داشته باشد که دلالت بر خارج کردن روح از بدن داشته باشد و اين همان سوءنيت خاص جرم قتل عمدي مي باشد، زيرا مطابق نظريه اراده ، اراده حرکتي نفساني براي ارتکاب فعل است ، زيرا تحقق نتيجه نمي تواند موضوع اراده قرار گيرد چرا که نتيجه ، اثر طبيعي فعل است و محقق ساختن امور طبيعي از اراده انسان خارج است .