خلاصة:
زمینه و هدف: شخصیسازی فرایند یادگیری در نظامهای آموزشی از اهمیت ویژهای برخوردار است. پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش صلاحیت و اخلاق حرفهای در نگرش به شخصیسازی یادگیری معلمان مقطع ابتدایی انجام شده است.
مواد و روشها: پژوهش حاضر به روش توصیفی ـ همبستگی روی 289 نفر از معلمان مقطع ابتدایی شهر بیرجند در سال تحصیلی 99-1398 انجام گرفت. نمونهگیری به روش خوشهای چندمرحلهای انجام شد. برای جمعآوری دادهها از سه پرسشنامه استاندارد: صلاحیت حرفهای بابایینژاد (2014 م.)، اخلاق حرفهای سی.پتی (2000 م.) و نگرش به شخصیسازی یادگیری پرپارد و همکاران (2018 م.) استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمونهای آماری رگرسیون چندگانه و ضریب همبستگی پیرسون در نرمافزار SPSS 18 تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: سطح نگرش معلمان به شخصیسازی یادگیری با میانگین 0/049±3/93، صلاحیت حرفهای با میانگین 71/032±3/0 و اخلاق حرفهای با میانگین 0/027±4/46 بالاتر از حد متوسط قرار داشت. بین مولفههای صلاحیت (شناختی، نگرشی، مدیریتی) و اخلاق حرفهای با نگرش معلمان به شخصیسازی یادگیری ارتباط معناداری مشاهده شد (P<0/01). صلاحیتهای حرفهای 38% و اخلاق حرفهای 28% از تغییرات واریانس نگرش معلمان به شخصیسازی یادگیری را تبیین کردند. همچنین صلاحیتهای حرفهای 23% از تغییرات واریانس اخلاق حرفهای را تبیین نمود.
ملاحظات اخلاقی: اهداف پژوهش برای مشارکتکنندگان توضیح داده شد و رضایت آگاهانه شفاهی آنها کسب شد.
نتیجهگیری: یافتهها نشان داد که ارتقای صلاحیت و اخلاق حرفهای معلمان موجب بهبود نگرش آنان به شخصیسازی یادگیری میشود. بنابراین توصیه میشود با ارتقای صلاحیتهای معلمان و آموزش اخلاق حرفهای، نگرش آنان به شخصیسازی یادگیری را بهبود بخشید.
Background and Aim: Personalization of the learning process in
educational systems is of particular importance. The aim of this study
was to determine the role of professional competence and ethics in the
attitude of primary school teachers toward personalization of learning.
Materials and Methods: This descriptive-correlation study was
conducted on 289 primary school teachers of Birjand city in the
academic year of 2019-20. Sampling was performed by multi-stage
clustering method. Three standard questionnaires were used to collect
data: Babaei-Nejad's Professional Competence (2014), C-Petty's
Professional Ethics (2000) and Prepared et al's Attitude to Personalized
Learning Personalization (2018). Data were analyzed using multiple
regression and Pearson correlation tests in SPSS 18.
Findings: The level of teachers' attitude to personalization of learning
with mean 3.93±0.049, Professional competence with mean of 3.71±0.032
and professional ethics with mean of 4.46±0.27, was higher than the
average. There was a significant relationship between the components
of competence (cognitive, attitude, management) and professional
ethics with the teachers' attitude toward personalization of learning
(P<0.01). 38% of variations of the teachers' attitude toward
personalization of learning explained by professional competence and
ethics, respectively. Professional competence also explained for 23% of
variations in the teachers' professional ethics.
Ethical Considerations: The objectives of the study were explained to the
participants and their oral verbal satisfaction was obtained.
Conclusion: The findings showed that enhancing teachers' professional
competence and ethics improves their attitude toward personalization of
learning. Therefore, it is recommended that teachers' attitude toward
personalization of learning be improved by enhancing teachers'
competency and teaching professional ethics.