خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر اثربخشی مداخله گروهی شناختی- رفتاری بر بهبود عواطف خودآگاه و بازشناسی
هیجانات چهره در دانش آموزان دارای مشکل روابط بین فردی است. روش پژوهش حاضر، نیمه آزمایشی
با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان
دوره دوم متوسطه شهر اردبیل در سال تحصیلی ٩٩-٩٨ تشکیل دادهاند. تعداد ٥٠ نفر از دانش آموزان و به
عنوان گروه آزمایش، تعداد ٥٠ دانش آموز به عنوان گروه گواه مورد بررسی قرار گرفت. برای تجزیه
تحلیل دادههای پژوهش از روش MANOVA استفاده شد و برای این منظور از ابزارآماری SPSS
بهره گرفته شد. نتایج بدست آمده نشان داد نمرات شرم، گناه، بیتفاوتی، برون سازی و تنفر در پیش آزمون و نمرات غرور در پس آزمون بالا گزارش شده است همچنین خرده مقیاسهای بازشناسی بیان چهرهای در مقایسه پیش آزمون و پس آزمون دانش آموزان دارای مشکلات روابط فردی نشان میدهد که ترس و خشم در پیش آزمون و شادی در پس آزمون نمرات بالاتری را گزارش میکند.
ملخص الجهاز:
com چکيده هدف از پژوهش حاضر اثربخشي مداخله گروهي شناختي- رفتاري بر بهبود عواطف خودآگاه و بازشناسي هيجانات چهره در دانش آموزان داراي مشکل روابط بين فردي است .
نتايج بدست آمده نشان داد نمرات شرم ، گناه ، بيتفاوتي، برونسازي و تنفر در پيش آزمون و نمرات غرور در پس آزمون بالا گزارش شده است همچنين خرده مقياس هاي بازشناسي بيان چهره اي در مقايسه پيش آزمون و پس آزمون دانش آموزان داراي مشکلات روابط فردي نشان ميدهد که ترس و خشم در پيش آزمون و شادي در پس آزمون نمرات بالاتري را گزارش ميکند.
در نهايت محقق در پي بررسي اثربخشي مداخله گروهي شناختي- رفتاري بر بهبود عواطف خود آگاه و بازشناسي هيجانات چهره و پيش بيني روابط بين فردي دانش آموزان ميباشد.
روش شناسي پژوهش روش پژوهش حاضر، نيمه آزمايشي با طرح پيش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل است که در آن اثربخشي يک متغير مستقل يعني مداخله گروهي شناختي- رفتاري بر متغيرهاي وابسته يعني بهبود عواطف خود آگاه و بازشناسي هيجانات چهره و روابط بين فردي دانش آموزان مورد بررسي قرار گرفت .
شود نتايج تحليل واريانس چند متغيري نشان مي دهد که ميانگين نمرات F خرده مقياس هاي عواطف خود آگاه در مقايسه پيش آزمون و پس آزمون دانش آموزان نشان ميدهد که نمرات شرم ، گناه ، بي تفاوتي، برونسازي و تنفر در پيش آزمون و نمرات غرور در پس آزمون بالا گزارش شده است .