خلاصة:
هدف این پژوهش بررسی رابطه بین ویژگیهای شخصیتی مادر با انگیزش پیشرفت و تاثیر آن بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی ناحیه 2 شهرستان زاهدان بود. این پژوهش جزء پژوهشهای کاربردی است نوع مطالعه توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان مقطع ابتدایی مدارس دولتی شهرستان زاهدان، به تعداد 100 نفر میباشند. متغیرها با استفاده از پرسشنامههای صفات شخصیتی پنجگانه مادران، پرسشنامه انگیزش پیشرفت تحصیلی ۵۳ گویهای، پرسشنامه عملکرد تحصیلی فام و تیلور (1999) سنجیده شد. نتایج ضریب رگرسیون چندگانه نشان داد که بین ویژگیهای شخصیتی مادران با انگیزش پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی ناحیه 2 شهرستان زاهدان رابطه معنادار وجود دارد. همچنین نتایج رگرسیون گام به گام نشان داد که بین عامل روان رنجوری مادران با انگیزش پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی ناحیه 2 شهرستان زاهدان رابطه معنادار وجود دارد. نتایج نشان داد که بین عامل برونگرایی مادران با انگیزش پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی ناحیه2 شهرستان زاهدان رابطه معنادار وجود دارد و همچنین بین عامل انعطافپذیری مادران با انگیزش پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی ناحیه 2 شهرستان زاهدان رابطه معنادار وجود دارد.
The purpose of this study was to investigate the relationship between mother's personality traits, achievement
motivation and its effect on academic performance of elementary female students in district 2 of Zahedan. The
statistical population of the study consisted of all primary school students in Zahedan, which is 100 people. The
variables were used by questionnaires of the five personality traits of mothers,
educational achievement motivation questionnaire-53 items, academic performance questionnaire Pham and
Taylor (1999). The results of multiple regression coefficient showed that there is a significant relationship
between the personality traits of mothers with achievement motivation and academic performance of primary
school girl students in district 2 of Zahedan. Also the results of stepwise regression showed that there is a
significant relationship between the prevalence of mental retardation of mothers with achievement motivation
and academic performance of primary school girl students and the results showed that there was a significant
relationship between the extraversion factor of mothers with achievement motivation and academic performance
There is a meaningful relationship between female elementary school students in district 2 of Zahedan. Also,
there is a significant relationship between the flexibility factor of mothers with achievement motivation and
academic performance of primary school girl students in district 2 of Zahedan.
ملخص الجهاز:
حال در این پژوهش سوال اصلی این است: آیا بين ویژگیهای شخصيتي مادران با انگيزش پيشرفت و عملكرد تحصيلي دانش آموزان دختر مقطع ابتدايي ناحيه 2 شهرستان زاهدان رابطه معنادار وجود دارد.
همچنین ضریب بتای استاندارد نشان میدهد که در معادله رگرسیون متغیرهای روان رنجوري 48/0 انگيزش 58/0، انگيزش + عملكرد تحصيلي 54/0،، مي باشد که نتایج این ضرایب حاصل شده با توجه به تجزیه و تحلیل توسط نرم افزار نشان میدهدکه همه در سطح 99 درصد معنادار می باشند (01/0>P) فرضیه فرعي دوم: بين عامل برونگرايي مادران با انگيزش پيشرفت و عملكرد تحصيلي دانش آموزان دختر مقطع ابتدايي ناحيه 2 شهرستان زاهدان رابطه معنادار وجود دارد.
جدول شماره4: نتایج آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی ساده برای بررسی رابطه بین مهارت های اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان خاش (به تصویر صفحه رجوع شود) نتایج رگرسیون گام به گام نشان مي دهد كه برای متغيرهاي عامل برونگرايي مادران ضريب همبستگي 34/0، انگيزش پيشرفت 38/0، و عملكرد تحصيلي 66/0، میباشد که در سطح 99 درصد رابطه مثبت و معناداری است..
که نتایج این ضرایب حاصل شده با توجه به تجزیه و تحلیل توسط نرم افزار نشان میدهدکه همه در سطح 99 درصد معنادار می باشند (01/0>P) فرضيه فرعي سوم: بين عامل انعطافپذیری مادران با انگيزش پيشرفت و عملكرد تحصيلي دانش آموزان دختر مقطع ابتدايي ناحيه 2 شهرستان زاهدان رابطه معنادار وجود دارد.
در اين تحقيق بررسی رابطه بين ویژگیهای شخصيتي مادر با انگيزش پيشرفت و تأثیر آن بر عملكرد تحصيلي دانش آموزان دختر مقطع ابتدايي ناحيه 2 شهرستان زاهدان مورد بررسي قرار گرفت و نتايج زير بدست آمد..