خلاصة:
امروزه قدرت دریایی، تنها به قدرت نظامی محدود نمیشود و ابعاد دیگری همچون علوم و دانش دریایی، ناوگان دریایی، ظرفیتهای جغرافیای سیاسی، خدمات دریایی و صنایع دریایی را هم در برمیگیرد. هرکدام از این ابعاد و مؤلفههای آنها دارای جایگاهی خاص در قدرت دریایی کشور هستند. صنایع دریایی یکی از صنایع مادر محسوب میشود که توسعه این صنعت و مؤلفههای مرتبط با آن، موجب توسعه بسیاری دیگر از صنایع پاییندستی و درنتیجه توسعه دریامحور و پیشرفت قدرت دریایی کشور میگردد.
در این تحقیق، با روش موردی زمینهای و با رویکرد آمیخته، ضمن مطالعات اکتشافی و بررسی پیشینهها، اسناد و مدارک کتابخانهای و...، با استفاده از ابزار مصاحبه و پرسشنامه سعی شده است، ضمن تبیین مؤلفههای بعد صنایع دریایی، جایگاه هریک از این مؤلفهها را در قدرت دریایی کشور بیان کنیم.
بر اساس یافتههای تحقیق و بهمنظور پیشرفت قدرت دریایی کشور، لازم است مسئولین بلندپایه کشور به توسعه صنایع و زیرساختهای دریایی کشور اهتمام ویژه داشته باشند. همچنین بر اساس نتایج حاصله، تعداد بیست مؤلفه برای بعد صنایع دریایی احصاء گردید که با لحاظ ترتیب اولویت آنها، مؤلفه توسعه بنادر کوچک دارای اهمیت بیشتری است و البته توجه متوازن و هماهنگ به کلیه مؤلفههای احصاء شده، مسیر گامبرداری برای مسئولین مربوطه، بهمنظور توسعه این مؤلفهها و دستیابی به قدرت دریایی پیشرفته کشور را مشخص مینماید.
Today, sea power is not confined to military power and it also includes other dimensions such as sea sciences, navy, political geography, marine services and sea industries. Each of these dimensions and its components have a special place in the sea power of the country. Marine industries are considered one of the mother's industries whose development and its associated components contribute to the development of many upstream and downstream industries as a result of the development seabase and development of sea power. In this research, we have tried to describe the dimensions of each of these components in the sea power of the country by using interviews and questionnaires. At the end and based on the results of the research, were identified twenty components for dimension of the marine industries which, in terms of their priority, the tracking route for the relevant authorities in order to develop these components and achieve the advanced sea power of the country.
ملخص الجهاز:
همچنين بر اساس نتايج حاصله ، تعداد بيست مؤلفه براي بعد صنايع دريايي احصاء گرديد که با لحاظ ترتيب اولويت آن ها، مؤلفه توسعه بنادر کوچک داراي اهميت بيشتري است و البته توجه متوازن و هماهنگ به کليه مؤلفه هاي احصاء شده ، مسير گام برداري براي مسئولين مربوطه ، به منظور توسعه اين مؤلفه ها و دستيابي به قدرت دريايي پيشرفته کشور را مشخص مينمايد.
در ماده يک اين قانون ، به دولت اجازه داده ميشود براي مطالعه ، تبيين ، تنظيم و اعمال انواع حمايت از صنايع دريايي (ساخت ، توليد، تعمير و نگهداري انواع مختلف تجهيزات شناورهاي سطحي، زيرسطحي، اثرسطحي و صنايع فراساحلي)، رفع مشکلات و عوامل بازدارنده با رعايت ملاحظات زيست محيطي (به شرحي که در اساسنامه خواهد آمد)، صندوق توسعه صنايع دريايي را به صورت شرکت تأسيس نمايد در اين راستا صندوق توسعه صنايع دريايي با اهداف زير تشکيل و شروع به کار نمود: تحقق توسعه پايدار در بخش صنايع دريايي تبيين ، تنظيم و اعمال انواع حمايت از صنايع دريايي در حوزه هاي مختلف اين صنعت مانند ساخت ، تعمير، توسعه زنجيره تأمين و همچنين حوزه خدمات تسهيلگري در رفع مشکلات و عوامل بازدارنده توسعه صنايع دريايي برخي سياست هاي کلي و وظايف صندوق توسعه صنايع دريايي به شرح زير تبيين گرديده است : توسعه ساخت و تعمير کشتي و صنايع فراساحل کاهش ريسک سرمايه گذاري در فعاليت هاي دريايي مشارکت بين المللي توسعه استانداردسازي حمايت از بخش خصوصي و تقاضاهاي مردمي برنامه ريزي به منظور توسعه صنايع دريايي تأمين مالي هدف دار پروژه هاي صنايع دريايي پرداخت تعرفه ترجيحي به سازندگان داخلي برنده مناقصه بين المللي مساعدت جهت تأمين ضمانت نامه هاي موردنياز شرکت هاي مشمول و متقاضيان خريد شناور از سازندگان داخلي و متقاضيان احداث مجتمع يا کارگاه هاي تعمير و ساخت کشتي در کشور جهت ارائه به بانک ها و مؤسسات مالي و يا ساير مراجع ذي ربط مساعدت به سازندگان داخلي جهت جبران بخشي از هزينه هاي ناشي از افزايش جهاني قيمت مواد و تجهيزات و ملزومات موردنياز پروژه هاي ساخت کشتي و ساير سازه هاي دريايي اعطاي تسهيلات بلاعوض معادل ماليات بر درآمد پرداختي سالانه مالکان ايراني شناورهايي که با استانداردهاي ملي يا جهاني در داخل کشور ساخته ميشوند؛ اعطاي تسهيلات بلاعوض معادل ماليات بر درآمد پرداختي همان سال به مالکان شناورهاي تحت پرچم جمهوري اسلامي ايران که داراي گواهينامه ي معتبر از مؤسسات رده بندي پذيرفته شده توسط سازمان بنادر و دريانوردي ميباشند و توسط کارخانه هاي داخلي سازنده کشتي تعمير دوره اي ميگردند.