خلاصة:
مقاله حاضر از نوع مطالعات توصیفی است که با توجه به منابع کتابخانه ای گردآوری و نگاشته شده است. هدف از نگارش این مقاله بررسی تاثیر نرم افزارهای آموزشی در یادگیری دانش آموزان است که نتیجه این مقاله نشان می دهد که نرم افزارهای آموزشی می توانند باعث یادگیری بیشتر دانش آموزان می شود و دانش آموزان بهتر می توانند موضوعات را بفهمند و حتی در زندگی به کار گیرند و در نتیجه قابلیت انتقال آنها بیشتر خواهد شد. لذا مجریان تعلیم و تربیت باید تا جایی که بتوانند از نرم افزارهای آموزشی استفاده وافر را ببرند.
ملخص الجهاز:
تاثیر نرم افزارهای آموزشی در یادگیری دانش آموزان صابر شفیعی 1 ، میلاد شریف زاده 2 1 آموزگار ابتدایی استان ایلام، کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی (نویسنده مسئول) 2 آموزگار ابتدایی استان ایلام ، شهرستان چوار، کارشناسی علوم تربیتی چکیده مقاله حاضر از نوع مطالعات توصیفی است که با توجه به منابع کتابخانه ای گردآوری و نگاشته شده است.
از سویی، تعلیم و تربیت جدید حضور فعال دانش آموز در امر یادگیری را بسیار مؤثر و با ارزش میداند و این حضور در صورتی تجلی پیدا میکند که شیوه های تدریس معلم متناسب با آموزش ریاضی انتخاب شود و تحولی در روند آموزش ایجاد نماید (منجمی،239:1390).
محققان آموزشی یادآوری میکنند که اگر افراد در امر یادگیری خود درگیر باشند بهتر میآموزند، و هرچه بیشتر حواس یادگیرنده در کسب اطلاعات به کار گرفته شود یعنی کل فرد درگیر باشد میزان یادگیری نیز افزایش مییابد؛ بنابراین، اگر فناوریهای چندرسانهای تجارب صحیح و تعاملی چند حسی را در اختیار یادگیرندگان قرار دهند، میتوانند به معلمان در بهبود کیفیت و گیرایی و جذابیت آموزش کمک کنند(علیقلیان و همکاران، 31:1392).
نتیجه گیری به طور کلی آموزش به روش فعال و با استفاده از نرم افزارهای جدید و به روز دنیا و به شیوه نمایشی باعث یادگیری بیشتر دانش آموزان می شود و دانش آموزان بهتر می توانند موضوعات را بفهمند و حتی در زندگی به کار گیرند.
مقایسه تأثیر آموزش به کمک نرم افزار آموزشی و سنتی بر پیشرفت تحصیلی درس ریاضی دانش آموزان پسر پایه اول راهنمایی شهر تهران.