خلاصة:
درآغاز سال۲۰۲۰ میلادی،پاندمی ویروس کرونا متاثر از سرایت ویروس از راه تنفس انسان به انسان،شبکه ارتباطات انسانی را با محدودیت ودولت ها را برای حفظ جان شهروندانشان در یک «وضعیت استثنایی» قرارداد. از این رو پژوهشگر،«چگونگی اثرگذاری هستی شناسی حکمرانی دولت بر سیاست گذاری سلامت برای کنترل پاندمی ها» را با رویکرد انتقادی و روش «توصیفی-تحلیلی» مبتنی بر هشت اندیشه برابری طلبی ،سودمندگرایی ، لیبرالیسم ،شخص گرایی ،قابلیت گرایی ،کمونیستی،مساوات طلبی،بهزیست گرایی، در وضعیت استثنایی پاندمی COVIDE-19 بررسی کرده و در «چیستی مبانی آنتالوژیک حکمرانی دولت در ایران برای کنترل ویروس کرونا »،را با رهیافت فرانظریه و روش «فرایند تاریخی»، نقد می کند تحقیق، به این بحث پرداخته که تقدم پیشینی مبانی هستیشناختی دولت بر سیاست های سلامت سبب میشود تا حکمران سیاسی ، با کنشگری محدود اما کارگزارمحور در مواجه با پاندمی ها تحت تاثیر پارادایم های فلسفی، مفهوم سلامت جوامع انسانی را در معنایی متفاوت بکار ببرد. محقق به این نتیجه رسید که سیاستگذاری سلامت در منطق استثنا ، متاثر از مبانی هستی شناختی این جوامع ،حائز ویژگی «تمرکزگرایی» در شیوه های اعمال قدرت حکمران سیاسی برای حفظ «جمعیتِ اجتماع» است. این در حالی است که سیاستگذاری سلامت در ایران تا انقلاب۱۹۰۶ مشروطه، متاثر از عناصر خردستیز و عرفانگرا در تقابل با امرملی بوده وبعد از آن تا انقلاب اسلامی۱۹۷۸ متاثر ازتفسیر ایدئولوژیک از سنت بوده است. بعداز انقلاب۱۹۷۸، سیاستگذاری سلامت با قرائتی سوسیالیستی از حکمرانی برای عدالت همراه بوده که درسال۲۰۲۰،قوه مجریه در ایران مبتنی بر نظریات حکمرانی «مشارکتی-جهانی»،کوشش کرده برای کنترل شیوع ویروس کرونا سیاستگذاری کند.
In early 2020, the pandemic of the corona virus, transmitted by human-to-human transmission of the virus, limited the human communication network and governments to protect the lives of their citizens in an "exceptional situation." Hence, the researcher discusses "how government ontology influences health policy to control pandemics" with a critical approach and "descriptive-analytical" method based on the eight ideas of egalitarianism, utilitarianism, liberalism, individualism, capability, and communism. , Egalitarianism, welfareism in the exceptional case of the COVIDE-19 pandemic, and critiques "what are the anthological foundations of government in Iran to control the corona virus" with a transtheoretical approach and the "historical process" approach The a priori precedence of the ontological foundations of government over health policies causes the political ruler, with limited but agent-oriented action in the face of pandemics influenced by philosophical paradigms, to use the concept of the health of human societies in a different sense. The researcher concluded that health policy in the logic of exception, influenced by the ontological foundations of these societies, has the characteristic of "centralism" in the ways of exercising the power of the political ruler to maintain the "population of society". Health policy in Iran until the 1906 Constitutional Revolution was influenced by irrational and mystical elements in opposition to the national order, and after that until the Islamic Revolution of 1978, it was influenced by the ideological interpretation of tradition. After the 1978 revolution, health policy was accompanied by a socialist reading of governance for justice.
ملخص الجهاز:
Health Policy «کشور ایران » را به عنوان نمونۀ موردی ، از منظر مبانی هستیشناختی سیاست گـذاری سلامت در رویارویی با ویروس کرونا در فاصله سال های ١٨٨١ تـا ٢٠٢٠، بررسـی خواهیم کرد.
یافتن ، معرفی، و تجزیه وتحلیل مبانی هسـتیشـناختی حکمرانـی دولـت هـا در اتخاذ سیاست های سلامت برای کنترل همه گیری ویـروس کرونـا، بـه عنـوان هـدف اصلی این پژوهش کیفی بررسی مـیشـود و نقـد فرانظـری مبـانی هسـتیشـناختی سیاست گذاری سلامت در ایران برای کنترل همه گیریها، با بررسی پیش فـرض هـای هستیشناختی حکمرانی دولت برای کنترل ویروس کرونا، نیز هدف فرعی پـژوهش است ؛ ازاین رو، پرسشی که مطرح میشود، ایـن اسـت کـه «چگونـه هسـتیشناسـی حکمرانی دولت ها بر سیاست گذاری سلامت برای کنتـرل همـه گیـری کرونـا تـأث ر میگذارد؟» و «مبنای هستی شناختی حکمرانی دولت در ایران ، برای سیاست گـذاری سلامت در دوره همه گیری کرونا چیست ؟» ١.
این مقاله که به روش تحقیق اسنادیـکتابخانـه ای انجـام شده است ، به لحاظ روش شناختی، با مفـروض گـرفتن تمـایز میـان علـوم طبیعـی و علـوم اجتماعی (به تعبیر دیلتای)، در پی شناخت چگـونگی اثرگـذاری علـوم اجتمـاعی بـر فهـم نتایج مشاهده های تجربی یکـی از رشـته هـای علـوم طبیعـی، یعنـی علـم پزشـکی اسـت ؛ ازاین رو، در مرحلۀ نخست ، به تشریح مبانی نظـری حکمرانـی دولـت هـا پرداختـه ایـم ؛ در مرحله دوم ، مبانی هستیشناختی هشت مکتب فلسفی را برپایۀ مفهوم سـلامتی و بهداشـت و با مداخله متغیر همه گیری کرونا، به آزمون گذاشته و تفسیر کرده ایـم .