خلاصة:
یکی از موضوعات مهم در جامعهشناسی، نقش ایدئولوژی و ارزشهای دینپایه بر نظریههای جامعهشناختی و پدیدههای اجتماعی است. نمونة بارز این آموزهها سخن حضرت فاطمه زهرا (س) است مبنی بر اینکه «فجعل الله... طاعتنا نظاما للملة و امامتنا امانا من الفرقة.»؛ خداوند پیروی از ما اهل بیت را سبب برقراری نظام اجتماعی و رهبری ما را عامل در امان ماندن از تفرقهها قرار داده است. فرضیة مقاله بدین سمت رفته است که این سخن ناظر به «نظریة سرمایة اجتماعی امامتپایه» است. زیرا، در این نوشتار نظریة سرمایة اجتماعی به قضایای تعمیمیافته در شبکة تعاملی مطلوب اجتماعی تعریف شده است که از یک عنصر قوامبخش تعلیلی برخوردار است و این عنصر تعلیلی ولایتپذیری جامعه است که موجبات نظامبخشی و امنیت روانی و رفتاری را در عالیترین مراتب سرمایة اجتماعی تحقق خواهد بخشید. در این نظریه نوع رابطه میان متغیر امامت و سرمایة اجتماعی از نوع علّی و رویکرد تبیینی است؛ نه آنکه تنها رابطة همبستگی از نوع مستقیم وجود داشته باشد. دلایلی مانند ظهور کلام، قواعد ادبی و لغوی، و همچنین شواهد تاریخی، همگی، دلالت بر وجود رابطهای علّی (نه همبستگی) دارد. روش تحقیق تحلیل محتوا با ابزار فیش است که با رویکرد کتابخانهای گردآوری شده است.
One of the major issues in sociology is the role of ideology and religious values in sociological theories and social phenomena. The most prominent example of these teachings is a statement by Lady Fatima (a), saying that Allah has asked people to follow Ahl al-Bayt (a) in order to establish the social system and set them as the leaders to prevent divisions. The hypothesis of this paper is that this statement is a reference to the theory of social capital underlying Imamate, as this article defines social capital theory as generalized theorems in a desirable social interactive network that has a reasoning consistency element. This element is the degree to which following the religious guardianship will introduce systemic order as well as psychological and behavioral security to the highest levels of social capital.