خلاصة:
پژوهش حاضر به مطالعه کیفی گرایش جوانان به معنویتهای نوظهور و روایت آنها از آن بهعنوان یک امر مقدس میپردازد.سؤال اصلی این پژوهش این است که چه عوامل و تجربههایی موجبات بروز تحول در زیست دینی آنان شده است؟ جامعه آماری این پژوهش شهرستان اصفهان است که نمونه پژوهش با استفاده از روایتهای بازگوشدهی 21 نفر از گروندهگان به معنویتهای نوپدید انتخاب شد که به دلیل تکراری شدن دادهها به همین تعداد نمونه برای تجزیه و تحلیل مصاحبهها اکتفا شد. دادهها با استفاده از تکنیک تحلیل مضمون تجزیه و تحلیل شدند. گروه هدف این تحقیق در فاصله سنی 22 تا 34سال قرار داشتند. اعتبار دادهها توسط نگارندگان، اساتید خبره در زمینه موضوع مورد بررسی، و دو نفر از کارشناسان مذهبی و دینی، به شکل سه سوسازی مورد سنجش قرار گرفت. بر اساس یافتههای این پژوهش عوامل و تجربههایی نظیر سر بر آوردن تعارض معرفتی در مواجهه با تفکر عقلانی و تربیت انتقادی، تجربه محرومیت و تجربههای تنشزایی نظیر تجربه ناموفق در اجتماعیشدن، تجربه تنش ناشی از تحمیل دین شریعتمدارانه، محرومیت وجودی، مواجهه با مسأله شر و دین دولتی هر یک به نحوی بر بروز تحول در پایبندی دینی افراد أثر گذاشتهاند. نتیجه این پژوهش نشان میدهد اسطورهزدایی نسبی از نظام باورها، تقلیل احساس گناه، اعتقادورزی نسبیاندیشانه و تعقلی به جای اعتقادورزی جزماندیشانه و تعبدی، تأکید بر عشق و حضور خداوند به جای تأکید بر قهر و قوّت خداوند منشاء تحول زیست دینی شده است.
The present study deals with the qualitative study of young people's tendency toward emerging spirituality and their narrative as a sacred thing. The main question of this study is that how does it affect the spirituality of the new religions of religiosity, and how do they differ in their religiosity before and after encountering the emerging spiritualities? The other question is, what factors and experiences bring about such an evolution in theirLived experience. The statistical population of this research is the city of Isfahan. The research sample was selected using the narratives reproduced by 21 converts to the newly created spiritualities. The same number of samples was used to analyze the interviews due to the repetition of the data. The interviewees collected data about their religious life through a narrative interview. Data were analyzed using thematic analysis method. The target group of the study was between the ages of 22 and 34. The data was validated by the authors, using the opinions of the faculty members on the topic under study, and two experts and individuals in the form of triangulation were measured. Based on the findings of this research, factors and experiences such as the emergence of epistemic conflict in the face of rational thinking and critical education, experiencing deprivation and experiencing stress such as unsuccessful socialization, the experience of tension caused by the imposition of shariah religion, the extinction, the confrontation with evil and The state religion has influenced the evolution of religious beliefs. The result of this research shows that some of the forms of religious evolution of the individuals studied in the face of the emerging spirituality can be summarized as follows: the relative degradation of the system of beliefs, the reduction of guilty feelings, relativistic and conceptual beliefs rather than dogmatic beliefs, emphasis on love and presence Instead of emphasizing God's wrath and power, moving from the sacramental religious ethics to a tendency towards transcendental ethics, overcoming the moral endeavor of rhetorical endeavors, the imitation of mythology to individualistic faith - the affection, the increase of tolerance and tolerance in the face of other tendencies Belief.
ملخص الجهاز:
از دید هرویولژه در جوامع مدرن ، گسیخته گی هایی میان عوالم فرهنگی (نسل های متفاوت ) دیده می شود که نشان دهنده ی «شکاف های واقعی فرهنگی » هستند که «تا قلب هویت های فرهنگی و اجتماعی ، و تا قلب روابط با جهان و قابلیت های افراد برای [برقراری ] ارتباط ، پیشروی نموده اند» (٢٨٨ :٢٠٠١ ,Herviolezhe)؛ اما در وضعیت مدرنیته ی دینی ، از نظر هرویولژه این نهادها با توجه به استقلال مردمان در رد کردن یا پذیرش هویت های «حاضر و آماده » و فعال بودن آن ها در مسیر هویت یابی خویش ، «توانایی تنظیم کنندگی » را می یابند و هر بعد هویت یابی ، با توجه به سایر ابعاد دیگر نسبتاً مستقل 1 instrumental commitment 2 affective commitment 3 moral commitment می شود و سپس خودش از طریق «انسجام بخشی مجدد»، «محور هویت یابی دینی » می گردد (٣٠١-٣٠٠ :١٩٩٠ ,Roberts).
روش شناسی پژوهش توصیف و بررسی تجربه ی تحول در پایبندی دینی گرونده گان به معنویت های نوپدید و نیز شناسایی آن دسته از تجربیاتی که در شکل گیری چنین تحولی نقش داشته اند، نیازمند رجوع به جهان ذهنی مشارکت کنندگان و بیرون کشیدن واقعیاتی از روایت های آنان از زندگی شان است .
ابزار گردآوری اطلاعات انجام مصاحبه همواره یکی از روش های مناسب برای فهم درونیات بازیگران اجتماعی بوده و با استفاده از این ابزار می توان وارد دنیای ذهنی مردمان شده و به واکاوی تجربیات 1 religious commitment 2 new appeared spiritualties 3 lived experience 4 existential deprivation زیسته شان پرداخت .