خلاصة:
دوران نامزدی و سالهای اول ازدواج از مقاطع مهم چرخه زندگی خانوادگی است. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش پیش از ازدواج به روش SYMBIS بر باورهای ارتباطی زوجین نامزد بود. این تحقیق آزمایشی از نوع پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه گنترل بود. جامعه آماری شامل زوجین در آستانه ازدواج مراجعهکننده به مرکز مشاوره دانشگاه شهید بهشتی بودند که در بازه زمانی مهر ماه تا آذر ماه 1396 به مرکز مشاوره مراجعه کردند. از بین آنها 20 زوج انتخاب و بهصورت تصادفی به دو گروه آزمایش (10 زوج) و کنترل (10 زوج) گمارده شدند. گروه آزمایش مداخله هفتگی را به شکل گروهی در 8 جلسه 90 دقیقهای دریافت کردند. هر دو گروه در سه مرحلهی پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری، سیاهه باورهای ارتباطی را تکمیل کردند. یافتهها تفاوت معناداری را بین عملکرد دو گروه آزمایش و کنترل در نمره کل باورهای ارتباطی
( 63/23 = p = 0/001 ، F) و مولفههای تخریبکنندگی مخالف ( 34/40 = p = 0/001 ، F)، باور به تغییرناپذیری همسر ( 27/73 = p = 0/001 ، F)، توقع و انتظار ذهنخوانی ( 46/31 = p = 0/001 ، F)، کمالگرایی جنسی ( 23/10 = p = 0/001 ، F) و باور درباره ناهمسانی جنسی ( 29/58 = p = 0/001 ، F) در مرحله پسآزمون و پیگیری را نشان داد. بر پایه یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که غنیسازی پیش از ازدواج به روش SYMBIS یک روش فراخور برای کاهش باورهای ارتباطی ناکارآمد زوجین نامزد در آستانه ازدواج است.
Engagement period and the first years of marriage are important stages in the family life cycle. The purpose of this study was to determine the effects of pre- marriage training in the SYMBIS method on communication beliefs of the engaged couples. Participant were 20 couples referring to Shahid Beheshti University counseling center, selected from all who referred from September to December 2017. They were randomly assigned to experimental (10 pairs) and control (10 pairs) groups. The experimental group received 8 sessions of 90 minutes weekly intervention. Both groups completed the Communication Beliefs Inventory in three stages of pre-test, post-test and follow-up. Findings showed a significant difference between the performance of both experimental and control groups in the total score of communication beliefs (F = 63/23, p = 0/001), disagreement in destructive factors (F = 34/40, p = 0/001), partner,s in ability to change (F = 27/73, p = 0/001), expectation and mind reading (F = 46/31, p = 0/001), sexual perfectionism (F = 23/10, p = 0/001) and sexual dissonance (F = 29/58, p = 0/001) in post-test and follow up stages. Based on the findings of this study, it can be concluded that premarital enrichment through SYMBIS method is effective in reducing the ineffective communication beliefs among engaged couples.
ملخص الجهاز:
اثربخشی آموزش پیش از ازدواج به شیوه سیمبیس (SYMBIS) بر باورهای ارتباطی زوجین نامزد Examining the effects of the SYMBIS pre- marriage training on engaged couples' communication beliefs مهدی رستمی* مشاوره مهدی قزلسفلو Mehdi Rostami Counseling Mehdi Ghezelseflo Gonbad Kavous Universityدانشگاه گنبد کاووس : دوران نامزدی و سالهای اول ازدواج از مقاطع مهم چرخه زندگی خانوادگی است.
یکی از روشهای مشاوره غنیسازی پیش از ازدواج روش SYMBIS است که با تأکید بر هفت مقوله اساسی در مرحله آشنایی و نامزدی زوجین را به کسب این مهارتها و غنیتر شدن مهارتهای ارتباطی سوق میدهد.
در پژوهشی رجبی، عباسی، سودانی و همکاران (1395) به بررسی اثربخشی آموزش پیش از ازدواج به شیوه برنامه آگاهی و انتخاب میانفردی بر باورهای ارتباطی دانشجویان به انجام رساندند که نتایج این پژوهش نشان داد که برنامه آکاهی و انتخاب میانفردی یک روش مناسب برای کاهش باورهای ارتباطی ناکارامد دانشجویان مجرد است.
جدول 3 نتایج آزمون توزیع طبیعی نمرهها و آزمون همگنی واریانسها {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} بر اساس نتایج جدول شماره 4 سطح معناداری تحلیل واریانس آزمون اندازهگیری مکرر نشان میدهد که اثر آموزش (غنیسازی ازدواج به روش SYMBIS) در گروه آزمایشی در مرحله پس آزمون و پیگیری در نمرات باورهای ارتباطی و مولفههای تخریبکنندگی مخالفت، تغییرناپذیری همسر، توقع و انتظار ذهنخوانی، کمالگرایی جنسی و ناهمسانی جنسیتی معنادار است (001/0p < ).
نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش غنیسازی پیش از ازدواج به روش SYMBIS منجربه کاهش باورهای ناکارآمد ارتباطی زوجین نامزد شده است.