خلاصة:
کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی یک برنامه گروهی است که با کمک ترکیبی از مراقبه ذهنآگاهی، آگاهی بدنی و تمرینات یوگا با هدف افزایش آگاهی انجام میشود. هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش کاهش تنیدگی مبتنی بر ذهنآگاهی بر تعارض مادر- فرزند و قلدری در نوجوانان مادرسرپرست شهر اهواز بود. روش پژوهش، آزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون و پیگیری یک ماهه با گروه کنترل بود. در این پژوهش نمونه شامل 30 دانشآموز پسر مادر سرپرست بود که در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) گمارده شدند. گروه آزمایش 8 جلسه آموزش 90 دقیقهای کاهش تنیدگی مبتنی بر ذهنآگاهی را دریافت و گروه کنترل مداخلهای دریافت نکرد. هر دو گروه در مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری، پرسشنامه تعارض والد- فرزند (PCS) و پرسشنامه قلدری (IBS) را تکمیل کردند. یافتهها تفاوت معناداری بین عملکرد دو گروه آزمایش و کنترل در نمرات تعارض والد- فرزند و قلدری در مرحله پسآزمون و پیگیری را نشان داد. بر اساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان نتیجه گرفت که آموزش کاهش تنیدگی مبتنی بر ذهنآگاهی، یک آموزش مؤثر برای کاهش تعارضات والد- فرزندی و قلدری در نوجوانان مادر سرپرست است. با توجه به اثربخشی این روش، اجرای چنین جلساتی توسط روانشناسان، مشاوران مدارس و سایر درمانگران خانواده توصیه میشود.
Mindfulness-based stress reduction is a group program that uses a combination of mindfulness meditation, body awareness and Yoga asanas with the aim of increasing mindfulness. The purpose of the present study was to examine the effectiveness of mindfulness-based stress reduction training on mother-child conflict and bullying in single mother-headed adolescents in Ahvaz. The research method was experimental with pretest-posttest and one month follow-up with control group design. In this research 30 mother-headed students from among all the students in the academic year of 2017-2018, selected and were randomly assigned to experimental and control groups (15 persons per group). The experimental group received 8 sessions with 90 minutes of the training of mindfulness-based stress reduction and the control group did not receive any intervention. Both groups completed the parent-child conflict scale (PCC) and Illinois bullying scale (IBS) in three stages of pre-test, post-test and follow-up. Finding showed a significant difference between performance of both experimental and control groups in the scores of parent-child conflict and bullying in post-test and follow-up stages. Based on the findings of this study, it can be concluded that training program of mindfulness-based stress reduction is effective in reducing parent-child conflict and bullying among single mother-headed adolescents. Regarding the effectiveness of training, implementation of such educational programs by Psychologists, school counselors and other family therapists is recommended.
ملخص الجهاز:
اثربخشی آموزش کاهش تنیدگی مبتنی بر ذهنآگاهی بر تعارض والد- فرزند و قلدری در نوجوانان مادرسرپرست The effectiveness of mindfulness-based stress reduction training on parent-child conflict and bullying in single mother-headed adolescents Iman Baharvand ایمان بهاروند مشاوره خانواده دانشآموخته دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران منصور سودانی* و ذبیحاله عباسپور Family Counselling-Graduated from Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran Mansour Sodani & Zabihollah Abbaspour Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی یک برنامه گروهی است که با کمک ترکیبی از مراقبه ذهنآگاهی، آگاهی بدنی و تمرینات یوگا با هدف افزایش آگاهی انجام میشود.
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش کاهش تنیدگی مبتنی بر ذهنآگاهی بر تعارض مادر- فرزند و قلدری در نوجوانان مادرسرپرست شهر اهواز بود.
Based on the findings of this study, it can be concluded that training program of mindfulness-based stress reduction is effective in reducing parent-child conflict and bullying among single mother-headed adolescents.
بنابراین، با توجه به اهمیت درک مسائل خانوادههای مادر سرپرست و فرزندان آنها، پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش کاهش تنیدگی مبتنی بر ذهنآگاهی بر تعارض والد-نوجوان و قلدری در نوجوانان مادر سرپرست شهر اهواز انجام گرفت.
جدول 5 نتایج تحلیل آنکوا در متن مانکوا بر روی نمرات رفتارهای قلدرانه {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} بحث هدف پژوهش حاصر بررسی اثربخشی آموزش کاهش تنیدگی مبتنی بر ذهنآگاهی بر تعارض والد- فرزند و قلدری نوجوانان مادر سرپرست بود.