خلاصة:
اهداف و زمینهها: فضاهای عمومی برای سرزنده بودن شهرها بسیار حائز اهمیت هستند. نقش موثر مردم به سبب حضور، تعاملات اجتماعی و احساس نشاط، باعث سرزنده نگهداشتن فضا میگردد. ویژگیهای محیط در برقراری این تعامل نقش دارند. این تحقیق با استفاده از تجزیه و تحلیل تصاویر که طیف وسیعی از اطلاعات مبتنی بر ادراک و احساس انسان را از طریق مشاهده عکس بازگو میکند و میتوان عوامل متعددی را ازین طریق استخراج کرد، انجام شده و هدف آن شناخت و ارزیابی عوامل مؤثر در خلق سرزندگی در فضاهای شهری مشهد و رابطه درونی این عوامل است.
روش شناسی: این تحقیق با رویکردی کیفی- کمی ترکیبی انجام شده است و روشی تحلیلی- ارزیابی دارد. با درنظرگرفتن این موضوع که اطلاعات احساسی و ادراکی گستردهای از تصاویر دریافت میشوند، یک نظرسنجی کیفی مبتنی بر ارائه عکس به صورت آنلاین انجامشد. در بیان یافته ها و نتایج از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباظی استفاده شده است و برای ارزیابی متغیرها، آماره کای-اسکوئر برای استقلال به کارگرفته شده است.
یافتهها: از میان پاسخها، 109 ویژگی متمایز که به لحاظ مفهومی با یکدیگر در ارتباط بودند استخراج شد و در7 گروه اصلی یعنی کیفیات محیط، عناصر، ویژگیهای شکلی و ظاهری، عملکردها، احساسات، فعالیتها و کاربریهای همجوار به عنوان مهمترین عوامل مؤثر در شکلگیری احساس سرزندگی اجتماعی و زندهبودن فضاهای عمومی قراردادهشدند. دو مفهوم از این ویژگیها از جنس ویژگیهای انسانی بوده و عوامل دیگر، کالبدی و فیزیکی هستند.
نتیجه گیری: فضای عمومی از طریق عوامل کالبدی و انسانی محیط بر ذهنیت افراد تاثیر گذاشته و در صورت ایجاد احساس خوشایند، آنان را به برقراری تعاملات اجتماعی و مبادله تشویق نماید که موجبآن، سرزندگی اجتماعی شکل میگیرد
Aims & Backgrounds: Public spaces are very important to urban vitality. The effective role of people due to their presence, social interactions and feeling of cheerfulness, keeps the space alive. Environmental factors play a role in creating this interaction that affects space. This research was done by using image analysis, which demonstrates a wide range of information based on human perception and emotion through image observation and many factors can be extracted through it, and its purpose is to identify and evaluate the factors It is effective in creating vitality in the urban spaces of Mashhad and the internal relationship of these factors.
Methodology: This research has been done with a qualitative-quantitative approach and has an analytical method-evaluation. Given that a wide range of emotional and perceptual information is received from images, a qualitative survey based on online photo submission should be conducted. Descriptive statistics and inferential statistics have been used to analyze the findings and results, and Chi-square statistics for independence have been used to evaluate the variables.
Findings: From the responses, 109 distinct attributes were extracted that that were conceptually related to each other and encapsulated in seven main groups; qualities of the environment, elements, formal and physical features, functions, feelings, activities and neighboring uses as the most important environmental factors in the formation of social life and vitality of community spaces. Two of these concepts are human features and the other factors are physical.
Conclusion: Public space affects peoplechr(chr(chr('39')39chr('39'))39chr(chr('39')39chr('39')))s mentality through physical and human factors of the environment and if it creates a pleasant feeling, it encourages them to establish social interactions and exchange, which leads to the formation of social vitality.