خلاصة:
حسابداری از چندی پیش در زندگی انسان نقش و جایگاه ویژه ای داشته است. حسابداری از ابتدای عمر بشر به صورت ساده به کار گرفته میشد اما امروزه به یکی از شاخه های مهم و پرطرفدار و البته کاربردی تبدیل شده است. از انواع مختلف شاخه های این رشته میتوان به حسابداری صنعتی، تولیدی، ذهنی و... نام برد. انسانها تمایل به نگهداری حوادث خاصی در ذهن خود به صورت تصورات دارند و این تصورات ذهنی در بعضی مواقع اثرات بیشتری از خود حوادث بر رفتار افراد دارند. توجه به این موضوع ضروری است که بخش عمدهای از تئوریهای مالی و اقتصادی بر این مفهوم استوار است که افراد عقلایی رفتار میکنند و در آینده تصمیم گیری، همه اطلاعات را در نظر میگیرند.از سوی دیگر محققین به شواهد فراوانی دست یافته اندکه نشان دهنده رفتار غیرعقلایی و تکرار خطا در ارزیابی و قضاوت انسان است. یکی از دالیل این تصمیمات غیرمنطقی، حسابداری ذهنی است. حسابداری ذهنی، مطالعه موضوع چگونگی تفسیر افراد از اطلاعات برای اتخاذ تصمیم بر اساس تجزیه و تحلیل آنها ازتاثیر حوادث رخ داده در ذهنشان میباشد که ممکن است از اصل عمومی منطقی بودن تخطی شود. حسابداری ذهنی شناخت بیشتر روانشناسی انتخاب است. بر این اساس افراد در تصمیمات مالی خود برای هر تصمیم حسابی جداگانه در ذهن باز میکنند و سعی میکنند عواقب هر تصمیم (مثبت یا منفی)را تنهایی بررسی کنند؛ بنابراین نمیتوانند یک نگاه کلی به مجموعه تصمیم های خود داشته باشند و ممکن است تصمیم هایی بگیرند که منجر به حداکثر سازی ثروتشان شود. در این مقاله به مفهوم حسابداری ذهنی و اشتباهات بزرگ درمورد پول پرداخته شده است
ملخص الجهاز:
بر این اساس افراد در تصمیمات مالی خود برای ارزیابی هر تصمیم حسابی جداگانه در ذهن باز میکنند و سعی میکنند عواقب هر تصميم (مثبت یا منفی) را تنهایی بررسی کنند بنابراین، نمیتوانند یک نگاه کلی به مجموعه تصمیمهای خود داشته باشند و ممکن است تصمیمهایی بگیرند که منجر به حداکثر سازی ثروتشان نشود.
یافتههای اودین نشان داد سرمایهگذاران ترجیح میدهند سهام در سود را بفروشند و سهامی که در زیان ا Bonner Qiu Coleman Hens & Wohrmann Weber & Welfens Grinbllate & Han Oehler Locke & Mann Weber Odean برای نخستین بار سِلدِن 1 (1912)، عوامل روانشناختی در بازار سهام را مطرح کرد.
Selden Kaustia and Rantapuska Shiller Goldberg حسابداری ذهنی چارچوبی فراهم میکند تا تصمیمگیرندگان بتوانند مجموعهای از نقاط مرجع را برای هر حساب تهیه کنند و سود و زیان آن را تعیین کنند و سپس با استفاده از نظریه انتخاب، تفاوت بین انواع حسابها را مشاهده کنند و در نهایت تصمیمگیری کنند (گرينبلات و هان 1 ، ۲۰۰۵).
اگر افراد منطقی و در پی حداکثرسازی مطلوبیت باشند، تصمیم فروش یک دارایی باید مستقل از قیمت پرداختی برای دارایی باشد، چرا که این قیمت برای تصمیمات آتی خرید، فروش یا نگهداری بیربط است؛ اما آنها دریافتند که زمانی که ارزش سرمایهگذاری از قیمت پرداختی بالاتر میرود، افراد تمایل بیشتری برای فروش دارند (سیلر و همکاران، 20 > در فرآیند حسابداری ذهنی سه مفهوم کلیدی به شرح زیر نقش دارد (سلیمانی امیری و همکاران، 13 > نتایج چگونه درک و آزموده شده و تصمیمها چگونه گرفته میشوند و سپس ارزیابی گردند.