خلاصة:
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر بررسی خصوصیات روانسنجی مقیاس جهتگیری حریم خصوصی اینترنتی در دانشجویان بوده است.
روش: روش این پژوهش از نوع همبستگی بود. تعداد 400 دانشجو بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه حریم خصوصی چندبعدی بارو و سمالسیرلار (2014) استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها علاوه بر آمار توصیفی، از آزمون همبستگی پیرسون، ضریب آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد.
یافتهها: نتایج حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد، چهار عامل حریم خصوصی بهعنوان حق قانونی، نگرانی در مورد حریم خصوصی اطلاعات شخصی، حریم ارتباط با دیگران و نگرانی در مورد حریم خصوصی دیگران مجموعا 37/ 69 درصد از واریانس کل را تبیین میکنند. همچنین نتایج تحلیل عاملی تاییدی نیز نشان داد که این مقیاس از روایی و اعتبار نسبتا مطلوبی برخوردار است و شاخصهای برازش نشان میدهد که مقیاس، برازندگی و روایی سازه مطلوبی دارد.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج حاصل میتوان نتیجه گرفت که این آزمون در جامعهی ایرانی با اعتبار و روایی مناسبی قابل اجرا است.
Introduction: The aim of this resaerch was study of psychometric characteristics of internet privacy orientation scale. Method: The study method was correlation that 400 students have been chosen as sample. The research instrument was multidimensional privacy orientation scale, Baruh, L., & Cemalcılar, Z. (2014). For analyzing data, Pearson correlation coefficient, Cronbach`s alpha coefficient and confirmatory factor analysis were used. Results: Explanatory factor analysis showed that four factor structure of the questionnaire could explain 69.37 percent of total variance. Confirmatory factor analysis results shown that this scale indicates a good validity and reliability. And multidimensional privacy orientation scale model has good fitness and construct validity. Conclusion: The results indicated that this scale has good psychometric characteristics and can be used in Iranian population.
ملخص الجهاز:
طبـق نظرياتي همچون مديريت حريم خصوصي تبادلات ، سطح حريم خصوصي که براي يک فرد لذت بخش 1 Privecy 2 Jupiter 3 Lewis, Kaufman, & Christakis 4 Wise, Alhabash, & Park 5 Fogel & Nehmad 6 Jin 7 Carpenter, Green, & LaFlam 8 Boyd 9 Zhang &Leung است ، در خلأ اجتماعي تعيين نمي شود.
اين پرسش نامه داراي ١٨ سؤال و چهار عامل (١- حريم خصوصي به عنـوان قـانون ٢- نگرانـي در مورد حريم اطلاعات شخصي ٣- حريم ارتباط بـا ديگـران ٤- نگرانـي در مـورد حـريم خـصوصي ديگران ) است .
همچنين در اين پژوهش ضريب آلفاي کرونباخ مؤلفه هاي پرسش نامه عبارت بود از حريم خـصوصي به عنوان حق قانوني (٠/٨٣)، نگراني در مورد حـريم اطلاعـات شخـصي (٠/٨٣)، حـريم ارتبـاط بـا ديگران (٠/٨٥) و نگراني در مورد حريم خصوصي ديگران (٠/٨٨).
با توجه به اينکه ضريب آلفاي کرونباخ براي پرسش نامه حريم خصوصي چندبعـدي و کليـه 1 Multidimensional privacy orientation scale مؤلفه هاي آن از ٠/٧٠ بيشتر است ، لذا همساني دروني کل پرسش نامه و خرده مقياس هاي آن مـورد تأييد قرار گرفت .
پيشنهاد مي شود کـه 1 Jędruszczak 2 Błachnio, Przepiorka, Bałakier, & Boruch 3 Burgoon and DeCew پرسش نامه حاضر در جمعيت هاي مختلف ديگر مورداجرا قرار گيرد و نتايج اين پرسش نامه مي توانـد براي شناسايي ميزان اهميت حريم خصوصي براي افراد مورد استفاده قرار گيرد.