خلاصة:
قدرت به دلایل مختلفی نظیر ایجاد تنوع در تعداد و نوع بازیگران، گسترش مبادی و فرایندهای تصمیم سازی و سرانجام تشدید تعاملات و پیوندهای فرا مرزی به ویژه از طریق قالبهای مجازی و ابزارهای رسانهای، دچار تحولات شگرفی شده است. بگونهای که میتوان چند وجهی بودن قدرت و چهرههای مختلف آن را در مسایل و رخدادهای بین المللی متصور شد که طی آن اشکال سنتی قدرت جای خود را به مولفههای جدید همچون بسط و قدرت گفتمانی دادهاند. در همین چارچوب رسانهها به یکی از صحنههای اصلی رقابت قدرتها در قالب گفتمانها و پادگفتمانهای مختلف تبدیل شدهاند و بخش عمدهای از تلاش کنش گران برای بازسازی و برسازی گفتمانی را به خود اختصاص دادهاند. مقاله حاضر درصدد است با روش توصیفی-تحلیلی ضمن بررسی رابطه رسانه با چهرههای چهارگانه قدرت، به این پرسش پاسخ دهد که رسانه چه نقش و جایگاهی در قدرت گفتمانی انقلاب اسلامی دارد؟ فرضیه اصلی: رسانه به دلایل مختلفی مانند ماهیت فراملی انقلاب اسلامی و همچنین وجود منازعات گفتمانی با گفتمان غربی، جایگاه خاصی در انتشار گفتمان انقلاب اسلامی و بازتولید گفتمانی آن در بسترهای اجتماعی جهت بسط و تثبیت حقایق و دقایق آن داشته و یکی از موثرترین ابزار فراگیرسازی و الگوپردازی از آن در سطح بین المللی است.
یافته
کنشگران فرهنگی-اجتماعی مانند شخصیتها و نخبگان دانشگاهی مراکز علمی و آکادمیک، احزاب و تشکلهایی که با بطن جامعه در ارتباط هستند، نقش ویژهای بر میزان نفوذ و تاثیرگذاری رسانهها داشته و از این طریق میتوانند بر مشروعیت بخشی و گسترش قدرت گفتمانی انقلاب اسلامی اثرگذار باشند.
Power has undergone dramatic changes for a variety of reasons, including diversifying the number and type of actors, expanding the principles and decision-making processes, and finally intensifying cross-border interactions and connections, especially through virtual templates and media tools. In such a way that one can imagine the multifaceted nature of power and its different faces in international issues and events, during which traditional forms of power have given way to new components such as expansion and discourse power. In this context, the media have become one of the main arenas of power rivalry in the form of various discourses and counter-discourses, and have been a major part of the actors' efforts to reconstruct and rebuild the discourse. The present article seeks to answer the question of the role of the media in the discourse power of the Islamic Revolution by descriptive-analytical method while examining the relationship between the media and the four figures of power. Main Hypothesis: The media, for various reasons such as the transnational nature of the Islamic Revolution and also the existence of discourse conflicts with Western discourse, has a special place in disseminating the discourse of the Islamic Revolution and reproducing its discourse in social contexts to expand and establish its facts and minutes. And it is modeled internationally.
Found
Socio-cultural activists such as personalities and academic elites of scientific and academic centers, parties and organizations that are connected to the heart of society, have a special role in influencing and influencing the media and thus can legitimize and expand the discourse power of the Islamic Revolution. .