خلاصة:
هدف پژوهش حاضر، تحلیل رابطه بین طرحوارههای ناسازگار اولیه و فرسودگی شغلی با نقش میانجی سرمایه روانشناختی است. روش تحقیق به لحاظ ماهیت، توصیفی-همبستگی و از حیث هدف کاربردی است. جامعه آماری پژوهش را مدیران مدارس ابتدایی شهر تهران که در سال تحصیلی 1398-1397 مشغول به خدمت تشکیل دادند. حجم نمونه با استفاده از روش خوشهای چندمرحلهای 200 نفر تعیین و انتخاب گردید. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامههای سرمایههای روانشناختی لوتانز (2007)، فرسودگی شغلی ماسلاچ و جکسون (۱۹۸۵) و طرحوارههای ناسازگار اولیه یانگ (2006) استفاده گردید که روایی آنها توسط خبرگان و صاحبنظران دانشگاهی و پایایی آنها نیز از طریق آزمون ضریب آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. بهمنظور تحلیل دادهها از روش معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار آماری لیزرل ویرایش هشتم استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد طرحواره ناسازگار اولیه و ابعاد آن (بریدگی و طرد، خودگردانی و عملکرد مختل، محدودیتهای مختل، دیگر جهت مندی و گوشبهزنگی بیشازحد و بازداری) با سرمایههای روانشناختی و ابعاد آن رابطه منفی و با فرسودگی شغلی رابطه مثبت و معناداری دارند. سرمایه روانشناختی با فرسودگی شغلی رابطه منفی و معناداری دارد و نهایتاً سرمایه روانشناختی در رابطه طرحوارههای ناسازگار اولیه و فرسودگی شغلی نقش میانجی دارد.
The aim of this study was to analyze the relationship between early maladaptive schemas and burnout with the mediating role of psychological capital. The research method was descriptive-correlational in nature and applied in terms of purpose. The statistical population of the study was primary school principals in Tehran in the school year. 1398-1397 were engaged in service. The sample size was determined and selected using a multi-stage cluster sampling method. For data collection, the Lutans (2007) Psychological Capital Questionnaire, Maslach & Jackson (1985) burnout questionnaires, and Young's early maladaptive schemas (2006) were used to collect data. Their validity was confirmed by experts and academics and their reliability was confirmed by Cronbach's alpha coefficient test. In order to analyze the data, the structural equation method was used using LISREL statistical software, eighth edition. The results showed a schema. Primary maladaptation and its dimensions (cut and rejection, impaired self-control and function, impaired limitations, other orientation and excessive distraction and inhibition) have a negative relationship with psychological capital and its dimensions and a positive and significant relationship with burnout. Psychology has a negative and significant relationship with burnout and finally, psychological capital has a mediating role in the relationship between initial maladaptive schemas and burnout.
ملخص الجهاز:
نتایج پژوهش نشان داد طرحواره ناسازگار اولیه و ابعاد آن (بریدگی و طرد، خودگردانی و عملکرد مختل، محدودیتهای مختل، دیگر جهت مندی و گوشبهزنگی بیشازحد و بازداری) با سرمایههای روانشناختی و ابعاد آن رابطه منفی و با فرسودگی شغلی رابطه مثبت و معناداری دارند.
علیپور و همکاران (2013) در پژوهش خود به این نتیجه دست یافتهاند که افزایش مداخلات سرمایه روانشناختی بر کاهش فرسودگی شغلی مؤثر است و این دو برهم دیگر رابطه منفی دارند (Alipour, A.
نتایج پژوهش آنها نشان داد که جلسات آموزش گروهی مدل طرحواره محور بهطور معنیداری باعث کاهش فرسودگی شغلی و ابعاد خستگی هیجانی، مسخ شخصیت و فقدان موفقیت فردی شده است (Rahmani M, Heydarnia A, Abbassi H, 2016).
نتایج تحقیق آنها نشان داد که طرحوارههای ناسازگار اولیه در ایجاد فرسودگی شغلی تأثیر مثبتی داشته و این امر میتواند در حد بالایی باعث کاهش رضایت از زندگی افراد گردد (Kebritchi, A.
ریتنمایر (1998) نیز در پژوهش خود نشان داد که ابعاد طرحوارههای ناسازگار اولیه رابطه معناداری با فرسودگی شغلی افراد دارند (Rittenmyer, G.
الگوی مفهومی پژوهش (محقق ساخته) بر این اساس فرضیههای پژوهش در قالب یک فرضیه اصلی و یازده فرضیه فرعی عبارت است از: فرضیه اصلی: میان طرحوارههای ناسازگار اولیه و فرسودگی شغلی با نقش میانجی سرمایه روانشناختی رابطه معناداری وجود دارد.
با توجه به مدل پژوهش در حالت اعداد معناداری، قدرت رابطه میان سرمایه روانشناختی با فرسودگی شغلی برابر (0073-) محاسبه شد که نشاندهنده تأثیر مطلوب است.
The relationships among perceived organization support, psychological capital and employees’ job burnout in international tourist hotels, Life Science Journal, 10(3), 2104-2112.