خلاصة:
افراد مختلف جامعه رفتار خرید متفاوتی دارند. بازاریابان پیوسته به دنبال شناسایی عوامل مؤثر بر تصمیم خریدمشتریان هستند. هدف این تحقیق، بررسی سبکهای تصمیمگیری برای خرید پوشاک ورزشی بود. روش تحقیقتوصیفی و از نوع پیمایشی بود و جمع آوری اطلاعات به صورت میدانی انجام گرفت. جامعه آماری این تحقیقکلیه دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز بودند. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 375 نفر تعیین و نمونه-گیری به روش تصادفی طبقهای انجام شد. ابزار جمع آوری دادهها، پرسشنامه سبک تصمیمگیری مصرف کنندهاسپرولز و کندال ( 1986 ) بود. پس از بررسی و تائید روایی ابزار توسط 10 تن از متخصصین مدیریت ورزشی،0). برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای تحلیل / پایایی ابزار نیز با استفاده از آلفای کرونباخ تائید شد( 812عاملی اکتشافی، تحلیل عاملی تائیدی و آزمون تی مستقل استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد دانشجویان ازهفت سبک تصمیمگیری برای خرید پوشاک ورزشی استفاده می کنند. همچنین تمایل به سبکهای خرید مدگرا، کیفیتگرا و عادتگرا در بین دانشجویان ورزشکار، بیشتر از دانشجویان غیرورزشکار بود. یافتههایاین تحقیق میتواند به شناخت بیشتر تولیدکنندگان و بازاریابان پوشاک ورزشی از جامعه دانشجویی و سبکهای خرید آنان کمک کند.
Different people in the society have different purchasing behavior. Marketers are constantly looking for identifying factors affecting customers’ decision-making. The purpose of this research was to investigate decision-making styles for purchasing sportswear. The research method was descriptive and fell under survey category and the data was collected in the field. The statistical population of this research included all the students of Shahid Chamran University of Ahvaz. Using Morgan’s table and stratified random sampling, the sample size included 375 participants. The instrument for data collection was consumer decision-making style questionnaire (Sproles and Kendall (1986)). Instrument validity was confirmed by 10 experts of sports management and its reliability was approved by Cronbach’s Alpha (0.812). Exploratory factor analysis, confirmatory factor analysis and independent samples t-test were used to analyze the data. The results showed that students use seven decision-making styles for purchasing sportswear. Also, the tendency to buy fashion-oriented, quality-oriented and habit-oriented styles among athletic students was higher than that of non-athletic students. The research findings would help sportswear manufacturers and marketers to better understand students community and their shopping styles.
ملخص الجهاز:
بررسی سبک های تصمیم گیری برای خرید پوشاک ورزشی (مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز) معصومه عبدلی ١، امین خطیبی٢ ، صدیقه حیدرینژاد 3 تاریخ دریافت : ١٣٩٨/٧/٢١ تاریخ پذیرش : ١٣٩٨/٩/٢ چکیده افراد مختلف جامعه رفتار خرید متفاوتی دارند.
جهاندیده ، حسینی و رمضانینژاد (١٣٩٤) سبک های تصمیم گیری مصرف کنندگان لوازم ورزشی در شیراز را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که مشتریان در سبک های حساس به برندهای معروف ، لذت گرا و طالب خرید و حساس به قیمت از مدل اسپرولز و کندال پیروی میکنند و در سبک های حساس به کیفیت بالا، واکنشی و بیدقت ، سرگردان در انتخاب ، وفادار به برند و حساس به مد از اسپرولز و کندال پیروی نمیکنند.
این تحقیق با هدف بررسی سبک های تصمیم گیری خرید پوشاک ورزشی در بین دانشجویان انجام شد.
نتایج نشان داد دانشجویان از هفت سبک تصمیم گیری برندگرا، سردرگم ، مدگرا، عادت - گرا و وفادار، بدون برنامه ، قیمت گرا و کیفیت گرا) برای خرید پوشاک ورزشی استفاده میکنند و تنها سبک خرید لذت گرایی و تمایل به خرید به عنوان سرگرمی بود که در این تحقیق تائید نشد که با نتیجه تحقیق بائه و میلر (٢٠٠٩) همسو است ولی در تحقیقات قرچه و میرهاشمی (١٣٩٢)، شیری و رضایینسب (١٣٩٤)، جهاندیده ، حسینی و رمضانینژاد (١٣٩٤)، فلاحتی و همکاران (١٣٩٦) به سبک خرید لذت گرا اشاره شده است که با نتایج این تحقیق ناهمسو است .