خلاصة:
هدف این پژوهش ارائه مدل شایستگی کارکنان دانشگاه پیام نور با روششناختی تئوری داده بنیاد بود. روش پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر نوع داده کیفی و از نوع داده بنیاد بود. جامعه آماری پژوهش شامل متخصصان و خبرگان دانشگاه پیام نور بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و اصل اشباع 25 نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب شد. در این پژوهش بهمنظور گردآوری دادهها از روش کتابخانهای، مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد. مصاحبه با افراد خبره بیانگر روا بودن مصاحبه بود و بهمنظور محاسبه پایایی از روش پایایی بین دو کدگذار استفاده شد که نتایج بیانگر پایا و روا بودن مصاحبه بود. برای تحلیل دادههای پژوهش از طریق تحلیل محتوا استفاده شد. نتایج نشان داد که مولفههای ویژگیهای فردی، مدیریت، فناوری اطلاعات، جزء مولفههای تاثیرگذار بر شایستگی کارکنان دانشگاه پیام نور بودند. همچنین، مولفههای شایستگی کارکنان شامل مولفههای شناختی، نگرشی و مهارتی مورد شناسایی قرار گرفت. علاوه بر این سازوکارها و عوامل تسهیل گر و همچنین موانع اجرای مدل شایستگی کارکنان دانشگاه پیام نور نیز ارائه گردید که از برازش مطلوبی برخوردار بود.
Purpose:The purpose of this study was to present the competency model of Payam-e-Noor University staff with the cognitive method of data base theory.
Methodology: The research method was applied in terms of purpose, it was qualitative, in terms of data type. The statistical population of the study consisted of experts of Payam-e-Noor University who were selected as the sample size using purposeful sampling and saturation principle of 25 individuals. In this study, semi-structured interview was used to collect data. Interviews with experts indicated that the interview was valid and reliability was calculated using two-coders reliability method. Content analysis was used to analyze the research data.
Findings:The results showed that the components of personality traits, management, information technology were among the factors influencing the competence of Payam Noor University staff. Also, the competency components of staff including cognitive, attitude and skill components were identified. the finaling model was constructed,by using Content analysis, which were well-suited.
Results: the finaling model of the competency components of staff including cognitive, attitude and skill components were. In addition, facilitators and facilitators as well as barriers to the implementation of Payam Noor University staff competency model were presented.
ملخص الجهاز:
اگرچه ارتقای شایستگی بهعنوان یک فعالیت مستمر با تمهید شرایط و پیشبینی سازوکارهای خاصی اتفاق میافتد، اما نتایج بررسی پژوهشهای انجامشده در این خصوص حاکی از آن است که الزاماتی که این امر را برای آموزش عالی بهویژه در دانشگاه پیام نور با توجه به ماهیت متفاوت این دانشگاه ضروری ساخته عبارتاند از: تغییرات سریع در زمینههای علمی، فناوری و ارتباطی، دگرگونی و افزایش خواستهها و نیازهای افراد و گروههای گوناگون جامعه، توجه بیشتر به کیفیت آموزش و پژوهش، جهت دادن به استخدام افراد جدید، افزایش و حفظ مهارت کارکنان، آمادهسازی کارکنان برای آینده، ایجاد انگیزه در کارکنان بهوسیله خلق فرصتهای رشد برای آنها، آمادهسازی کارکنان برای احراز مشاغل بالاتر، جلوگیری از ترک خدمت یا جابجایی، رضایت شغلی که درنهایت موجب افزایش کارایی و بهرهوری کارکنان و بهبود یادگیری فراگیران میگردد (Okereke & Nnenna, 2011).
لذا این مسئله پژوهشگر را بر آن داشت تا به این سؤال اساسی پاسخ دهد که چه مدلی را میتوان برای شایستگی کارکنان دانشگاه پیام نور با روششناختی تئوری داده بنیاد ارائه داد؟ 2- مبانی نظری پژوهش تعریف مفهومی فرهنگ لغت دهخدا واژه شایستگی را مناسب برای مقصود، درخوری، سزاواری و اهلیت معنی کرده یا به معنای توانایی برای وارد شدن به یک حرفه خاص است که ارتباط مستقیمی با گواهی دانش یا تأییدیه در آن حرفه دارد.
با توجه به مطالب فوق و ازآنجاکه در این پژوهش هدف اصلی ارائه مدل شایستگی کارکنان دانشگاه پیام نور با روششناختی تئوری داده بنیاد بود و بهمنظور بررسی عمیق و شناخت بیشتر موضوع درزمینهٔ عوامل شایستگی و همینطور شناخت ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای تشکیل دهنده آنها، عوامل اثرگذار بر آن، علاوه بر مبانی نظری از مصاحبه برای درک بیشتر استفاده شده است.
Social emotional development: a new model of student learning in higher education.