خلاصة:
ساخت سامرا و انتقال پایتخت خلافت عباسی از بغداد به سامرا در حدود سال 223، موجب شد تا ترکیب جمعیتی و بافتار فکری آن از دیگر شهرهای جهان اسلام متفاوت شود. حکومت نظامیان ترک تبار، رسمی شدن جریان اهل حدیث و وجود سنتهای بنی هاشمی از عوامل اصلی تشکیل دهنده بافتار فکری و فرهنگی شهر سامرا بود. بر این اساس این پرسش مطرح میشود که حضور امام حسن عسکری (ع) در این شهر، چه تاثیری بر سیره سیاسی- اجتماعی ایشان داشت؟ این پژوهش بر اساس نظریه تاثیر زمان و مکان بر سبک زندگی به بررسی سیره آن حضرت پرداخته و نشان داده است که شرایط فکری و فرهنگی سامرا موجب شده تا زندگی امام حسن (ع) در دو بعد «فرازمانی» و «عصری» نمود پیدا کند. در بعد «فرازمانی»، نشان داده شد که امام در اموری مانند سیره عبادی مانند امامان پیشین رفتار کردند اما در بعد «عصری»، رفتار ایشان در اثر عناصر زمان و مکان دچار دگرگونی شدهاست.
The construction of Samarra and the movement of the Abbasid capital from Baghdad to this city in about the year 223 (lunar) caused that the demographic combination and its intellectual context discriminate this city from other cities of the Islamic world. Rule of Turkish originated militaries, formalization of people of narration trend and the existence of Banu Hashimi traditions are of the factors of the intellectual and cultural context of Samarra. Accordingly, this question is raised that what effects has Imam Hassan Askari's presence in this city had on his socio-political conduct? This research, based on the effect of time and place theory on the lifestyle, has investigated conduct of Imam Askari and has shown that the cultural and intellectual conditions of Samarra has led to the realization of his life beyond time and place. As shown in the beyond-the-time aspect, the Imam has behaved as his previous counterparts in affairs such as servitude conduct, while in the modern aspect, the Imam's conduct shows a change in the elements of time and place.