خلاصة:
هدف از انجام پژوهش حاضر ارائه مدل مدیریت هواداران باشگاه های بسکتبال ایران بود. رویکرد تحقیق آمیخته (کیفی- کمی به روش اکتشافی بود. جامعه آماری در بخش کیفی شامل نخبگان آگاه از به ادبیات پژوهش بود. در بخش کمی نیز شامل مدیران فدراسیون بسکتبال، متخصصین مدیریت ورزشی، مربیان و بازیکنان لیگ برتر ، هواداران باشگاه های ورزشی بسکتبال ایران بود. در بخش کیفی با 14 نفر از افراد جامعه کیفی، تا دستیابی به اشباع نظری مصاحبه نیمه ساختار یافته انجام شد. در بخش کمی نیز با توجه به اینکه بین 5 تا 10 نمونه برای هر سوال مورد نیاز است تعداد 428 نفر به عنوان حجم نمونه به روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی در نظر گرفته شد. ابزار اندازهگیری پژوهش در بخش کیفی شامل مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی پرسشنامه ای 63 سوالی برگرفته از مصاحبه بود. برای روانسنجی سازههای تحقیق از تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. به منظور اطمینان از روایی سازه و تایید عاملهای شناسایی شده در مرحله قبل (تحلی عامل اکتشافی)، عاملها با استفاده از آزمون تحلیل عامل تاییدی به روش مربعات جزئی استفاده شد. همچنین برای بررسی مدل مفهومی تحقیق از تحلیل مسیر با استفاده مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. شاخص برازش مدل 42/0 GOF=گزارش شد و نتایج نشان داد که 9 عامل امکانات رفاهی، کانون هواداران، ایمنی و امنیت، فرهنگی و اجتماعی، فناوری اطلاعات، طراحی و جذابیت فضای ورزشگاه، بازاریابی، روابط عمومی، ارزیابی بر مدیریت هواداران باشگاه های بسکتبال ایران تاثیر دارد.
The purpose of this study was to present the management model of Iranian basketball club fans. The research method was mixed (qualitative-quantitative. The research approach was mixed (qualitative-quantitative) by exploratory method. In the quantitative section also included managers of the basketball federation, sports management specialists, coaches and players of the Premier League, fans of Iranian basketball clubs. In the qualitative section, semi-structured interviews were conducted with 14 members of the qualitative community to achieve theoretical saturation, and in the quantitative section, considering that between 5 and 10 samples are required for each question, 428 people were selected as the sample size. The stratified sampling method was considered: the measurement tool of the research in the qualitative part included a semi-structured interview and in the quantitative part of the questionnaire was 63 questions taken from the interview.Exploratory factor analysis was used to psychometric the research structures. The validity of the structure and the confirmation of the factors identified in the previous stage (exploratory factor analysis), the factors were used using the confirmatory factor analysis test by partial squares method. The model fit index was reported to be GOF = 0.42 and the Nash results He said that 9 factors of welfare facilities, fan center, safety and security, cultural and social, information technology, design and attractiveness of the stadium space, marketing, public relations, evaluation affect the management of fans of Iranian basketball clubs.
ملخص الجهاز:
شاخص برازش مدل ٠٤٢=GOF گزارش شد و نتايج نشان داد که ٩ عامل امکانات رفاهي ، کانون هواداران ، ايمني و امنيت ، فرهنگي و اجتماعي ، فناوري اطلاعات ، طراحي و جذابيت فضاي ورزشگاه ، بازاريابي ، روابط عمومي ، ارزيابي بر مديريت هواداران باشگاه هاي بسکتبال ايران تأثير دارد.
Soyguden, Schneider, Barut & Imamoglu 5.
در بخش کيفي، ٩ عامل مؤثر بر مديريت هواداران باشگاه هاي بسکتبال ايران شناسايي شده (امکانات رفاهي، کانون هواداران ، ايمني و امنيت ، فرهنگي و اجتماعي ، فناوري اطلاعات ، طراحي و جذابيت فضاي ورزشگاه ، بازاريابي ، روابط عمومي ، ارزيابي ) شناسايي شد.
جدول ١: توزيع نمونه آماري از لحاظ ويژگي هاي فردي (رجوع شود به تصویر صفحه) جهت بررسي اوليه پايايي سؤالات پرسشنامه مديريت هواداران باشگاه هاي بسکتبال ايران که پس از شناسايي عوامل در بخش کيفي و تدوين ٦٣ سؤال در مرحله قبل از تحليل عامل اکتشافي استفاده شد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) شکل ١: مدل نهايي تحقيق با مقادير t (رجوع شود به تصویر صفحه) شکل ٢: مدل نهايي تحقيق با بار عاملي نتيجه گيري نتايج نشان داد که امکانات رفاهي بر مديريت هواداران باشگاه هاي بسکتبال ايران تأثير دارد.
نتايج نشان داد که عوامل فرهنگي و اجتماعي بر مديريت هواداران باشگاه هاي بسکتبال ايران تأثير دارد.
نتايج نشان داد که طراحي و جذابيت فضاي ورزشگاه بر مديريت هواداران باشگاه هاي بسکتبال ايران تأثير دارد.
نتايج نشان داد که روابط عمومي بر مديريت هواداران باشگاه هاي بسکتبال ايران تأثير دارد.