خلاصة:
اهداف و زمینه ها: یک ضرورت اولیه که هنگام بحث درباره توسعه اقتصادی و اجتماعی مورد توجه قرار میگیرد، موضوع حمل و نقل است. پژوهش حاضر با هدف بررسی شاخص های مرتبط با حمل و نقل در کلانشهرهای ایران و با استفاده از تکنیک ارزیابی بر اساس فاصله از میانگین راه حل آیداس) که یکی از تکنیکهای تصمیمگیری چندشاخصه است، انجام شده است.
روش شناسی: پژوهش پیش رو از نوع کمی و تحلیلی است. دادهها و اطلاعات مورد نیاز پژوهش از طریق آمارنامه تهران در سال 1398 به دست آمده است. محدوده پژوهش را کلانشهرهای ایران در سال 1398 تشکیل میدهند. با استفاده از تکنیک تصمیم گیری چندشاخصه آیداس به تحلیل شاخصهای مرتبط با حمل و نقل در کلانشهرهای ایران مبادرت شده است.
یافته ها: میزان امتیاز Asi تکنیک آیداس برای شاخصهای مرتبط با حمل و نقل در کلانشهر تهران (1.000) به دست آمده است و بالاترین امتیاز در بین کلانشهرهای مورد مطالعه است. میزان امتیاز این کلانشهر فاصله زیادی با میزان امتیاز نهایی به دست آمده برای کلانشهر مشهد (0.549) دارد. میزان امتیاز نهایی کلانشهر اصفهان (0.508) به دست آمده است که فاصله نزدیکی با کلانشهر مشهد دارد. میزان امتیاز نهایی تکنیک ایداس برای کلانشهر شیراز (0.456) به دست آمده است. تکنیک آیداس برای سایر کلانشهرهای مورد مطالعه امتیاز ضعیفی را نشان میدهد.
نتیجه گیری: کلانشهرهای ایران به خاطر جذب جمعیت و فعالیت به مراکز اصلی ارائه خدمات گوناگون و سکونت تبدیل شدهاند. افزایش شتابان جمعیت کلانشهرها و توسعه فیزیکی گسترده آنها به مفهوم چند برابر شدن مسائل و معضلات موجود در آنها است.
Aims and Background: One of the basic necessities that are considered when discussing economic and social development is the issue of transportation. The aim of this study was to investigate the indicators related to transportation in Iranian metropolises and using the evaluation technique based on the distance from the mean solution (EDAS), which is one of the multi-indicator decision making techniques.
Methodology: The present research is quantitative and analytical type. The data and information required for the research were obtained through Tehran Statistics in 2020. The scope of research consists of metropolises of Iran in 2020. Analysis of transportation-related indicators in Iranian metropolises has been attempted using the multi-indicator Edas decision-making technique.
Findings: The ASI score of Edas technique for transportation-related indicators has been obtained in Tehran metropolis (1,000) and is the highest score among the studied metropolises. The score of this metropolis is far from the final score of the metropolis of Mashhad (0.549). The final score of Isfahan metropolis (0.508) has been obtained, which is close to Mashhad metropolis. The final score of Edas technique for Shiraz metropolis (0.456) has been obtained. The Edas technique shows a weak score for the other metropolises studied.
Conclusion: Due to attracting population and activities, Iranchr(chr(chr(chr(chr('39')39chr('39'))39chr(chr('39')39chr('39')))39chr(chr(chr('39')39chr('39'))39chr(chr('39')39chr('39'))))39chr(chr(chr(chr('39')39chr('39'))39chr(chr('39')39chr('39')))39chr(chr(chr('39')39chr('39'))39chr(chr('39')39chr('39')))))s metropolises have become the main centers for providing various services and housing. The rapid increase in the population of metropolises and their extensive physical development means that the problems in them are multiplied.