خلاصة:
یکی از موضوعات بحثبرانگیزی که توجه بسیاری از محققان و کارشناسان را در دهههای اخیر به خود جلب کرده است، بحث دوزبانگی است. هدف از انجام این تحقیق بررسی میزان استفاده مردم از دو زبان فارسی و کردی در موقعیتهای رسمی و غیر رسمی در شهرستان شیروان چرداول است و اینکه آیا میتوان آن را مصداق دوزبانگی کامل یا ناقص به شمار آورد؛ بدین معنی که آیا میزان استفاده از زبانهای کردی و فارسی در میان زنان و مردان با تحصیلات متفاوت، از بیسواد تا دکتری و نیز دامنه سنی کودکان زیر 11 سال تا افراد بالای 51 سال، در موقعیتهای رسمی و غیر رسمی تفاوت دارد؟ و اگر پاسخ مثبت است، میزان استفاده از زبانهای فارسی و کردی در گروههای مختلف چگونه است؟ برای این منظور 394 آزمودنی از مناطق مختلف این شهرستان به صورت تصادفی انتخاب شدند. آزمودنیها براساس گروه سنی (کودک: زیر 11 سال؛ نوجوان: 12-16؛ جوان: 17-29؛ میانسال: 30 -50 و مسن: بالای 51 سال)، سطح تحصیلات (بیسواد، ابتدایی، راهنمایی، دبیرستان، دیپلم، فوق دیپلم، لیسانس، فوق لیسانس و دکترا) و جنسیت (زن و مرد) انتخاب شدند. در این تحقیق از پرسشنامة الگوی پژوهشی پاراشر (1980) استفاده شده است. از آزمودنیها خواسته شد که دو گونه زبان فارسی و کردی را براساس یک میزان چهارگزینهای «همیشه»، «اغلب»، «بعضیوقتها» و «هیچوقت»مشخص کنند. پرسشنامه، حاوی 36 سؤال بود که براساس درجه رسمیت حوزهها (خانواده، دوستی، همسایگی، دادوستد، آموزشی و اداری) بهترتیب از غیر رسمی به رسمی مرتب شدند. پس از جمعآوری پرسشنامهها، اطلاعات توسط کامپیوتر پردازش شد. روشهای آماری خیدو، کندال،آزمون تیجفت و واکاوی واریانس یکسویه، برای تجزیه و تحلیل یافتههای تحقیق بهکار گرفته شد. یافتهها نشان میدهد که اختلاف در استفاده از دو زبان فارسی و کردی به وسیله گروههای مختلف سنی، تحصیلی و جنسی از نظر آماری معنادار است.
One of the most controversial topics, which has attracted many researches and scholars in the recent decades is bilingualism. The aim of this research is studying the use of Persian and Kurdish in the formal and informal situations in Cherdavel Shirvan. To achieve this, 394 testee were selected randomly from Cherdavel Shirvan. The testees were selected according to the age group (children under 11, adolescent 12-16, youth 17-29, middle age 30-50,and old above 51),education level (illiterate, primary, guidance school, high school, Diploma, associate diploma, bachelor, master, PhD), and gender (male and female). In this research, Parasher questionnaire has been used. The testees were required to determine the Kurdish and Persian on the basis of multiple choices “always”, “often”, “sometimes” and “never”. The questionnaire contained and 36 questions, which are ordered according to the formality of fields (family, friendship, neighborhood, educational and official interaction) from informal to formal. After collecting the questionnaires, the data were processed by the software. Statistical methods such as X2, Kendall, pair T-test, and unilateral variance were used to analyze the data. The findings showed that using Persian and Kurdish by different age, education and gender groups is statistically significant.