خلاصة:
شیوه عبادت مریم (س) که آیه 43 سوره آل عمران از آن خبر می دهد، همواره در طول تاریخ تفسیر قرآن مورد بحث بوده است. طبق این آیه فرشتگان مریم را به قنوت، سجده و رکوع با رکوع کنندگان امر میکنند. دو پرسش مهم در مورد این آیه قابل طرح است: یک این که آیا انجام این عبادت تشریعی جدید است و دیگر آن که چنین عبادتی ریشه در تاریخ سنت یهود دارد یا نه. نوشته حاضر کوشیده است علاوه بر به نمایش گذاشتن تعارضات آرای مفسران در این باب، با رویکردی تحلیلی-تاریخی این نقطه مبهم در تاریخ تفسیر قرآن را بکاود و با رجوع به متن مقدس یهودیان و مهم ترین تفسیر آن ، یعنی تلمود، به پاسخی قانع کننده دست یابد. نتیجه حاصل از این کاوش عبارت است از این که به گواهی تاریخ یهود، عبادت مذکور در آیه نمازی متداول میان یهودیان و مختص به مردان بوده که به شکل جمعی برگزار می شده است. قرآن هم از آن عبادت گزارش تاریخی می دهد و بنابراین ، مریم امر شده تا همان نماز را به همراه دیگران برپای دارد. از این روی، همراهی مریم با مردان در این نماز تشریع جدیدی بوده است.
A way of Mary's worship,which is reported in verse 43 of Sura Al-e-Imran, had always been discussed throughout the history of the interpretation of the Quran. According to this verse,the angels command Mary to perform qunut, prostration and bowing with those who bow.There are two main questions about this verse: one is whether it is a new legislation and the other is whether such worship has its roots in the history of the Jewish tradition. The present article has tried to explore this ambiguous point in the history of Quranic interpretation with an analytic-historical approach in addition to showing the contradictions of the opinions of the commentators in this regard. And by referring to the Jewish scripture and it's most important commentary , the Talmud, to find a convincing answer. The result of exploration is that,according to the history of the Jewish tradition, the worship mentioned in the verse was a common worship among the Jews, which was held collectively and ,of course, was reserved for men.The quran also gives a historical account of that worship,and therefore, Mary is commanded to perform the same prayer with men. Therefore,Mary's association with men in this prayer has been a new legislation.
ملخص الجهاز:
براي آنان اين پرسش مطرح بوده کـه چـرا در اين آيه ، مريم نخست امر به سجده و سپس امر به رکوع شده در حـالي کـه رکـوع در نمـاز اسلامي، پيش از سجده انجام ميشود.
بعيد بـه نظـر مـيرسـد مـريم دستور گرفته باشد که نماز اسلامي به جا آورد، آن هم در حالي که شکل نهـايي نمـاز حتـي در خود اسلام تدريجا تکوين يافته است ، چه رسد به اين که قرن هـا قبـل از اسـلام وجـود داشته باشد.
در هر حال ، بايد بـه ايـن سؤال پاسخ داد که آيا اطلاعاتي از نحوه ي عبادت مريم و يا هم عصرانش در اختيار داريم تـا در مورد نوع آن بحث کنيم ؟ آيا در عصر حيات مريم و در جغرافياي زيست او نشـانه هـايي از افعال رکوع و سجود و عبادت جمعي که او امر به اداي آن شـده ، وجـود دارد؟ مفسـراني اشاره کرده اند که مريم در قدس دستور به نماز يافته است .
حضور مريم در قـدس ، بـا توجـه بـه منـع حضور زنان در اين مکان ، چه گونه ممکن است ؟ نماز خواندن بـا مـردان در شـريعت يهـود مجاز بوده و يا به قول برخي از مفسران اين نماز جمعي امتياز خاص مريم است ؟ آيـا مـريم موقعيت خاصي داشته که فعل عبادي او را متمايز ميکرده اسـت ؟ پاسـخ بـه ايـن سـؤالات زماني اهميت پيدا ميکند که بدانيم قرآن از تولد مريم و نذرشدن او در راه خدا سـخن گفتـه و اين ميتواند برخي از ابهامات را رفع کند.