خلاصة:
هدف از این پژوهش طراحی الگوی امنیت فرهنگی در توسعه پایدار است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش جمع آوری دادهها توصیفی ـ پیمایشی و از نظر نوع دادهها آمیخته (کمی ـ کیفی) است. جامعه آماری در بخش کیفی (بخش مصاحبه) 15 نفر از خبرگان، و صاحب نظران آشنا به مباحث امنیت فرهنگی در وزارت علوم بودند که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. جامعه آماری در بخش کمی شامل کارشناسان و مدیران وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 99-98 میباشند که در ارتباط با موضوع تحقیق آگاهی دارند که با استفاده از محاسبه حجم نمونه در معادلات ساختاری و روش نمونهگیری تصادفی تعداد 226 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش در بخش کیفی شامل مصاحبه و روش نظریه پردازی داده بنیاد بود و برای وصول اطمینان از روایی آن، از نظرات اساتید و مدیران دانشگاه که در این حوزه خبره و مطلع بودند استفاده شد و در بخش کمی، از ابزار پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. در این پژوهش از 3 پرسشنامه استفاده شد. برای سنجش روایی صوری پرسشنامه از طریق اجرای آزمایشی، روایی محتوا و روایی سازه از طریق قضاوت خبرگان و مرور جامع ادبیات استفاده شده است. همچنین به منظور محاسبه پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ بهره گرفته شد. تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کیفی پژوهش از طریق کدگذاری انجام پذیرفت و در بخش کمی در دو قسمت توصیفی و در قسمت استنباطی از آزمون تحلیل عاملی اکتشافی جهت بررسی شناسایی مولفهها در پرسشنامه اول، و آزمون تی زوجی جهت بررسی وضعیت موجود و مطلوب و نیز از آزمون فریدمن جهت تعیین درجه تناسب الگو با استفاده از نرم افزار SPSS و LISREL استفاده شد. یافتهها نشان داد که عوامل اقتصادی، عوامل اجتماعی، عوامل محیط زیستی، عوامل سیاسی، عوامل ملی، مذهبی در این میان تاثیر گذارند.
ملخص الجهاز:
مدیریت نیروی انسانی به طور مستقیم و غیرمستقیم میتواند در بهبود شاخصهای اثربخشی همچون میزان جابه جایی یا ترک خدمت کارکنان ، میزان غیبت کارکنان ، سازگاری نقش ، کیفیت خدمات ، میزان حوادث ، انعحاف پذیری، انطباق برای تغییر رویه های استاندارد عملیاتی در پاسخ به تغییرات محیطی ، رضایتمندی شغلی افراد، انگیزش و روحیۀ کارکنان نقش بسیار مهمی داشته باشد (عیوض زاده و معینان ،١٣٨٩)سازمان عبارت است از مجموعه ای متشکل از گروهی انسان با توانایی ها و ویژگی های مختلف که در جهت رسیدن به هدف با اهداف از پیش تعیین شده ، با استفاده از ابزار و لوازم موجود و قابل دسترس ، در پرتو روش های خاص انجام کار، تحت سرپرستی یا هدایت یک یا چند مدیر، و با رعایت موازین و مقررات مشخص یا یکدیگر همکاری می کنند.
در این مدل عوامل علی توسعه پایدار گردشگری (نگرانی های زیست محیطی ایران ، اهمیت اثرات گردشگری و بعد ژئوپولتیک ایران )، عوامل محوری (پایداری منابع گردشگری ، آینده نگری در حفظ منابع گردشگری و عدالت و برابری در استفاده از منابع گردشگری )، عوامل زمینه ای (مشارکت و انسجام ذی نفعان گردشگری ، فرهنگ سازی نسبت به گردشگری و آموزش و پژوهش گردشگری )، عوامل مداخله گر (حس مکان گردشگری ، مدیریت مالی گردشگری ، ایمنی و امنیت در گردشگری ، علم و فناوری های نوین گردشگری و حکمروایی خوب در گردشگری )، عوامل راهبردی (خط مشی گذاری و برنامه ریزی گردشگری ، بازاریابی گردشگری ، مدیریت زیست محیطی منابع کشور، مدیریت حمل ونقل گردشگری ، مدیریت منابع گردشگری ، مدیریت کیفیت جامع گردشگری و ارزیابی و نظارت پایداری گردشگری ) و عوامل پیامدی (غنای فرهنگی ایران اسلامی ، حفاظت از منابع گردشگری ، رضایت گردشگران و رفاه و کیفیت زندگی ) با پیشرفت اجتماعی ، پیشرفت علمی و فناوری ، پیشرفت فرهنگی و دینی ، پیشرفت اقتصادی و پیشرفت سیاسی و امنیتی در مضمون فراگیر تحقق الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در یک چارچوب فرآیندی ، همپیوند شده اند.