خلاصة:
خودکارآمدی به عنوان یکی از مهم ترین مکانیسم های نفوذ بر خود و یکی از سازه های مهم رفتار سازمانی مثبت گرا، علی رغم قدمت و گستردگی پژوهشی در روانشناسی، در حوزهی مسایل سازمانی و خصوصا برای رکن مدیران در سازمان کمتر مورد بررسی دقیق قرار گرفته است. هدف از این پژوهش ترکیبی در مرحله ی نخست، که با راهبرد پژوهش کیفی انجام شد، شناسایی مولفه ها و ابعاد خودکارآمدی مدیران سازمان های دانش بنیان و عوامل موثر بر آن، و نیز پیامدهای سازمانی و تاثیر آن بر خودکارآمدی جمعی کارکنان، است. این امر با استفاده از سه مرحله ی کد گذاری و با کمک نرم افزار تحیل کیفی اطلس، صورت پذیرفت. همچنین مقوله ای مهم و موثر بر خودکارآمدی افراد در سازمان با عنوان رهبری همنوا، که ایجاد خوش بینی کرده و با افراد همدلی و شفقت دارد، شناسایی و مورد بررسی قرار گرفت. در مرحله ی دوم، که کمی است، روابط عناصر الگوی اکتشافی در قالب دو مدل اندازه گیری و معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزارهای SPSS و AMOS مورد آزمون،قرار گرفت. بدین منظور پرسشنامه ای محقق ساخته میان ۲۰۴ نفر از مدیران شرکت های دانش بنیان شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان به عنوان نمونه توزیع و جمع آوری گردید. نتایج آزمون کمی بیانگر تایید تمام فرضیات و نیز اعتبار کافی مدل مفهومی پژوهش بود.
Self-efficacy is one of the most important mechanisms of self-influence and one of the important constructs of positive organizational behavior has been less studied despite the antiquity and scope of research in psychology, in the field of organizational issues, and especially for managers. The purpose of this combined research in the first stage, which was conducted with a qualitative research strategy, is to identify the components and dimensions of self-efficacy of managers of knowledge enterprise organizations and the factors affecting it, as well as organizational consequences and its impact on collective self-efficacy. This was done using three coding steps and Atlas Qualitative Analysis software. Also, an important and effective category on the self-efficacy of individuals in the organization was identified and examined as consistent leadership, which creates optimism and empathy and compassion with individuals. In the second stage, which is quantitative, the relationships of the elements of the heuristic model were tested in the form of two measurement models and structural equations using SPSS and AMOS software. For this purpose, a researcher-made questionnaire was distributed and collected among 204 managers of knowledge-based companies in Isfahan Scientific Research Town as a sample. The results of the quantitative test confirmed all the hypotheses and the sufficient validity of the research’s conceptual model.
ملخص الجهاز:
شناسايي و ارزيابي پيش آيندها و پيامدهاي خودکارآمدي مديران با نقش رهبري همنوا در سازمان هاي دانش بنيان Identifying and Evaluation of Antecedents and Consequences of Managers' Self-Efficacy with Role of Consistent Leadership in Knowledge Enterprise Organizations تاريخ دريافت مقاله : ١٣٩٨/٠٣/٢٨، تاريخ دريافت نسخه نهايي: ١٣٩٨/٠٨/٢٩، تاريخ پذيرش مقاله : ١٣٩٩/٠٣/٢٢ سعيد عابسي ١، محمدتقي قندهاري ٢، حسن الـوداري و Ph. D) ,M.
Ozyilmaz, Erdogan & Karaeminogullari 4.
Chen, Casper, & Cortina 6.
Lindsley, Brass, & Thomas 11.
Macinati, Bozzi, & Rizzo 9.
Theoretical Saturation ١٦٨ فصلنامه مشاوره شغلي و سازماني/ دوره ١٢، شماره ٤٤/ پاييز ١٣٩٩ (رجوع شود به تصویر صفحه) شکل گيري الگوي مفهومي خودکارآمدي مديران در اين مرحله پس از انجام مصاحبه هـا ابتـدا رمزهـاي مناسـب بـه بخـش هـاي مختلـف داده هـا اختصاص مييابد.
Manager general self-efficacy 171 محيطي به عنوان عوامل مؤثر شناسايي گرديدند.
1. Organizational Dynamic ١٧٢ فصلنامه مشاوره شغلي و سازماني/ دوره ١٢، شماره ٤٤/ پاييز ١٣٩٩ (رجوع شود به تصویر صفحه) فرضيه هاي پژوهش در اين پژوهش بر اساس الگوي ارائه شده و به منظور انجام پژوهش هاي کمّـي، فرضـيه هـاي زيـر قابل ارائه هستند: 173 فرضيه ي ١.
١٧٦ فصلنامه مشاوره شغلي و سازماني/ دوره ١٢، شماره ٤٤/ پاييز ١٣٩٩ (رجوع شود به تصویر صفحه) شکل ٣: مدل اندازه گيري تأثير اتخاذ سبک رهبري همنوا توسط رهبران سازمان بر خودکارآمدي مدير بعد از تأييد ابعاد يک عامل ، پايايي و روايي مدل انـدازه گيـري بـا اسـتفاده از تحليـل عـاملي تأييدي، مدل ساختاري مورد بررسي قرار گرفت .
College Student Motivation to Lead in Relation to Basic Psychological Need Satisfaction and Leadership Self- Efficacy.