خلاصة:
هدف این مقاله بررسی رفتار اختلاف قیمت پیشنهادی خریدوفروش سهام و عوامل تأثیرگذار بر آن، بر مبنای یک مدل هوشمند است. اختلاف قیمت پیشنهادی خریدوفروش سهام یکی از معیارهای ارزیابی ریسک نقدشوندگی سهام و انتخاب سهام در پرتفولیوی سرمایهگذاری است. لذا این پژوهش با برآورد اثر متغیرهای مالی شرکتها بر مقدار اختلاف قیمت پیشنهادی خریدوفروش سهام در قالب مدل غیرخطی و هوشمند کلونی زنبورعسلمصنوعی (ABC) و مقایسه آن با مدلهای خطی مرسوم، درصدد ارائه راهکاری جهت کاهش اختلاف قیمت پیشنهادی خریدوفروش سهام پرتفولیوی سرمایهگذاری است. بر این اساس، از میان شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، ۱۲۹ شرکت انتخابشدهاند. نتایج پژوهش نشاندهنده آن است که نتایج برآوردی و تحلیلی مدل غیرخطی مبتنی بر الگوریتم ABC بهتر از مدل خطی مبتنی بر دادههای پانل میباشد.
ملخص الجهاز:
لذا اين پژوهش با برآورد اثر متغيرهاي مالي شرکت ها بر مقدار اختلاف قيمت پيشنهادي خريدوفروش سهام در قالب مدل غيرخطي و هوشمند کلوني زنبورعسل مصنوعي (ABC) و مقايسه آن با مدل هاي خطي مرسوم ، درصدد ارائه راهکاري جهت کاهش اختلاف قيمت پيشنهادي خريدوفروش سهام پرتفوليوي سرمايه گذاري است .
با اين توصيف استفاده از الگوريتم کلوني زنبورعسل مصنوعي (ABC)، جهت حداقل سازي مجموع مربعات خطاي مدل و يافتن يک مدل غيرخطي ناپارامتريک ، براي توضيح هرچه بهتر رفتار اختلاف قيمت پيشنهادي خريدوفروش سهام ، نوآوري اين مطالعه است .
لذا هدف از اين مقاله ارائه مدل بهينه جديد غيرخطي اختلاف قيمت پيشنهادي خريدوفروش سهام در بازار سهام با استفاده از الگوريتم بهينه سازي زنبورعسل مصنوعي (ABC) است .
در ادامه ، در بخش ٤، مدل هاي خطي (کلاسيک ) و غيرخطي اختلاف قيمت پژوهش هاي حسابداري مالي و حسابرسي شماره ٤٨/ زمستان ١٣٩٩ پيشنهادي خريدوفروش سهام مبتني بر الگوريتم ABC آمده است .
اگر عدم تقارن اطلاعاتي در بازار سرمايه وجود نداشته باشد، به اين معناست که همه پژوهش هاي حسابداري مالي و حسابرسي شماره ٤٨/ زمستان ١٣٩٩ سرمايه گذاران داراي اطلاعات يکسان هستند و شکاف ميان قيمت خريدوفروش برابر صفر است .
تابع هدف در اينجا همانند مدل خطي مجموع مربعات خطا (پسماند در نمونه ) است که بايد حداقل گردد؛ به عبارت ديگر، هدف عبارت است از: Min : ABC Cost Functionin 1tT1i2t ji (3) پژوهش هاي حسابداري مالي و حسابرسي شماره ٤٨/ زمستان ١٣٩٩ ٥-٢- متغيرهاي پژوهش در اين پژوهش ، متغير وابسته «درصد اختلاف نسبي قيمت پيشنهادي خريدوفروش سهام » است .