خلاصة:
مقدمه
در پژوهش حاضر نقش اضطراب ناشی از ارزیابی منفی اجتماعی در انزوای اجتماعی گروهی از نوجوانان ۱۴ تا ۱۸ ساله شهر یاسوج بررسی شد.
روش
به همین منظور ۴۰۰ نوجوان (۲۰۰ پسر و ۲۰۰ دختر) به روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شدند. آنها به مقیاس کوتاه ترس از ارزیابی منفی (BFNE) و مقیاس انزوای اجتماعی (UCLA) پاسخ دادند. سپس داده ها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون، رگرسیون خطی و t مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
نتایج نشان داد که بین اضطراب ناشی از ارزیابی منفی اجتماعی و انزوای اجتماعی ارتباط مثبت و معنادار وجود دارد. به همین ترتیب اضطراب ناشی از ارزیابی منفی اجتماعی پیش بینی کننده خوبی برای انزوای اجتماعی نوجوانان است.
نتیجه گیری
نتایج نشان دهنده این است که هر چه اضطراب ناشی از ارزیابی منفی اجتماعی در نوجوانان بالاتر باشد، انزوای اجتماعی نیز بیشتر خواهد بود.
Introduction
In present study investigating the role anxiety due to social negative evaluation in social isolation in a group of adolescents aged 14 to 18 Yasuj city.
Method
To this end، 400 adolescents (200 boys and 200 girls) were selected by multistage sampling. They responded to Brief Fear of Negative Evaluation Scale (BFNE) and scale of social isolation (UCLA). Then data were analyzed using the Pearson correlation coefficient، linear regression and independent t test.
Results
Results showed that there is a significant positive correlation among anxiety due to social negative evaluation and social isolation. And anxiety due to social negative evaluation is a good predictor of social evaluation.
Conclusion
The results indicate that anxiety due to social negative evaluation in adolescents is higher، will be more social isolation
ملخص الجهاز:
نتیجه گیری: نتایج نشان دهنده این است که هر چه اضطراب ناشی از ارزیابی منفی اجتماعی در نوجوانان بالاتر باشد، انزوای اجتماعی نیز بیشتر خواهد بود.
They responded to Brief Fear of Negative Evaluation Scale (BFNE) and scale of social isolation (UCLA).
جدول شماره ۱ یافته های توصیفی میانگین و انحراف استاندارد را در آزمونهای انزوای اجتماعی و ترس ناشی از ارزیابی منفی گزارش می دهد.
مقایسه میانگین نمره های مقیاس انزوای اجتماعی و اضطراب ناشی از ارزیابی منفی بر اساس جنسیت نشان می دهد که شرکت کنندگان دختر نسبت به شرکت کنندگان پسر در آزمون انزوای اجتماعی نمره بیشتری کسب کرده اند.
نتایج این جدول نشان می دهد که همبستگی بین انزوای اجتماعی و اضطراب ناشی از ارزیابی منفی اجتماعی برای کل شرکت کنندگان ۰/۵۹-۲، برای شرکت کنندگان پسر 0/48=r و شرکت کنندگان دختر ۰/۵۹=r است که همگی در سطح ۰/۰۰۱ معنی دار می باشند.
=)) برای مقایسه تفاوت میانگین نمرات دانش آموزان پسر و دختر در متغیرهای انزوای اجتماعی و اضطراب ناشی از ارزیابی منفی اجتماعی از آزمون t مستقل استفاده شد.
بعلاوه نتایج نشان داد که اضطراب ناشی از ارزیابی منفی اجتماعی ارتباط مثبت و معنی داری با انزوای اجتماعی دارد و پیش بینی کننده مثبت و منحصر به فردی برای این متغیر است (جدول ۲ و ۳).
Social Anxiety and sfigurement: The Moderating Effects of Fear of Negative Evaluation and Past Experience.