خلاصة:
مقدمه: در عصر ارتباطات. اهمیت شبکههای اجتماعی آنلاین بهعنوان روند تکمیل فن-
آوریهای ارتباطی,ء بر کسی پوشیده نیست. با محبوب شدن این شبکههاء راههای برقراری
ارتباط افراد با یکدیگر دستخوش تغییرات قابل توجهای شده است. در پژوهش حاضر سعی
بر آن شد تا به بررسی رابطه متغیرهای درون گرایی- برونگرایی و منبع کنترل (بیرونی-
درونی) با نیاز به شناخت (بالا- پایین) ۳۶۶ نفر از دانشجویان ایرانی عضو شبکههای
اجتماعی آنلاین (فیس بوک) و غیر عضو با استفاده از پرسشنامههای جمعیتشناختی
استفاده از اینترنت» مقیاس درونگرایی جیمز مک کروسکی, مقیاس منبع کنترل جولیان
راترء و مقیاس نیاز به شناخت کاسیوپو و پتی پرداخته شود.
روش: برای بررسی همبستگی بین متغیرها از همبستگی پیرسون استفاده شد و روش
آماری این پژوهش آزمون T مستقل بود.
یافتهها: با توجه به نتایج بدست آمده» در فرضیه اصلی بین درون گرایی- برو نگرایی و منبع
کنترل با نیاز به شناخت رابطه همبستگی وجود داشت. و در فرضیههای فرعی بین درون-
گرایی- برونگرایی و منبع کنترل بیرونی همبستگی منفیء بین درونگرایی- برون گرایی و نیاز
به شناخت پایین همبستگی مثبت و بین منبع کنترل درونی و نیاز به شناخت بالا نیز
همبستگی مثبت وجود داشت. همچنین تفاوت بین دوگروهء معنیدار نشد.
نتیجهگیری: باتوجه به یافتههای پژوهش و پس از بررسی مشخص شدء هرچه فرد درون
گراتر باشد منبع کنترلش درونی تر و نیاز به شناختش بالاتر است. در واقع درون گرایی با
منبع کنترل درونی و نیاز به شناخت بالا ارتباط داشت. همچنین این مساله به عضویت در
شبکههای اجتماعی آنلاین (فیس بوک) یا عدم عضویت ربطی نداشت.
Introduction
The goal of this research was to find relationship between introversion_ extroversion and locus of control with need for cognition among students as the members of online social networks (face book)
With the rise of online social networks the ways people communicate with each other has been drastically changed.
Methods
This research is based on correlational design and T tests. In order to investigate the relationship between introversion_ extroversion variable as well as locus of control (external- internal) in regard with need for cognition (lower- upper) abilities among Iranian university students as the members of online public networks (face book) and those who have not participated in these networks 366 students participated in this research and answered the James MC Croskey Introversion scale, Julian Rotter scale of locus control , and Cassioppo and Petty concepts of need for cognition.
Results
The reason correlation as well as independent T test have been chosen as the statistical methodology of this research in order to investigate the correlation between the variables. Regarding the result arrived at in this research, there was a negative correlation between introversion- extroversion and the locus of control .However there was a positive correlation between introversion- extroversion and the need for lower cognition and a positive correlation between internal locus of control and need for upper cognition. There was no significant differences between the two groups
Conclusions
Results indicate that, the introversion is associated with internal locus of control and need for upper cognition. Also, this result hasnt had any relevance to membership or non-membership in online social networks (face book).
ملخص الجهاز:
ايـن مفهـوم بـه توانـايي انسـان در کنترل شرايط و رويدادهاي محيطي مربوط ميگردد و بر اساس اين نظريه ، افراد به دو دسته تقسـيم مـي- شوند: يکي، افراد داراي منبع کنترل دروني ١٢ که خود را بر احساسات ، رفتار و شـرايط زنـدگي خـود مسـلط 1 introversion 2 extroversion 3 Liu 4 Larose 5 Social compensation hypothesis 6McKenna 7 Bargh 8 kraut 9 Zywica 10 Danowski 11 Rotter 12 Internal locus of control دانسته و در تغيير و اصلاح آن فعالانه ميکوشند و موفقيت ها و شکست هاي خود را به عوامل درونـي خـود نسبت ميدهند.
بر پايۀ پژوهش هاي پيشين ، مطالعۀ فعلي به تحقيق پيرامون اين امر پرداخت که آيا در خصوص استفاده از شبکه هاي اجتماعي آنلاين رابطه اي بين درون گرايي- برون گرايي و افراد با منبع کنتـرل بيروني و دروني وجود دارد يا خير؟ نياز به شناخت ٧ يکي از گرايش هاي اصلي پايه است که به گرايش فرد به درگير شدن و لذت - بردن از کوشش هاي شناختي پرتلاش ٨ اشاره دارد.
مشخص گرديده است دانشجوياني که نياز بـه شـناخت در آن هـا 1External locus of control 2 Chak 3 Leung 4 Brewin 5 Shapiro 6 Stigers l robert 7 Need for cognition 8 Effortful cognitive endeavors 9 Caccioppo 10 Petty بالاست از قوة فراشناخت ١، استدلال و حل مشکلات به نحو مؤثرتري استفاده ميکنند (سـيگلمن و 2 ريدر٣، ٢٠٠٩).
بنابر آنچه ذکر شد هدف از پژوهش حاضر، بررسي رابطه متغيرهاي درون گرايي- برون گرايـي و منبع کنترل (بيروني- دروني) با نياز به شناخت (بالا- پايين ) در دانشجويان عضو شبکه هاي اجتماعي (فيس بوک) آنلاين است .