خلاصة:
هدف از این پژوهش ارائه چارچوب تحلیلی الگوی تضمین کیفیت سیستم آموزش تربیتبدنی و ورزش در مدارس کشور بود. روش تحقیق از نوع کیفی با رویکرد تحلیل سیستماتیک میباشد. جامعه آماری شامل دو بخش جامعه انسانی (اساتید مدیریت ورزشی، معاونین و کارشناسان وزارت آموزش و پرورش و معلمان تربیتبدنی) و جامعه اطلاعاتی بود. نمونه آماری به تعداد قابل کفایت بر مبنای اشباع نظری به صورت هدفمند و دردسترس نمونهگیری و نظرخواهی گردید (16 نفر و 30 سند). ابزارهای پژوهش شامل مطالعه کتابخانهای نظاممند و مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. روایی ابزار با استفاده از روشهای رواییسنجی کیفی مطلوب ارزیابی شد (روایی محتوایی، ضریب کاپا). از روش کدگذاری و چارچوببندی مفهومی برای تحلیل یافتهها استفاده گردید. چارچوب تحلیلی ارائه شده شامل سه بخش اصلی ورودی، فرایند و خروجی یا پیامد میباشد. بخش ورودی شامل اهداف، منابع، فرصتها و ضرورتها و فرایند شامل کیفیت مدیریت آموزش، کیفیت محیط آموزشی، کیفیت برنامه آموزشی، کیفیت امکانات آموزشی، کیفیت مدرس در فرایند تدریس، کیفیت مشارکت فراگیر، کیفیت تدریس و ارزشیابی مبتنی بر کیفیت میباشد. در نهایت پیامدهای سیستم شامل پیامدهای فردی، سازمانی و اجتماعی میباشد. بنابراین میتوان گفت که عوامل تعیین کننده در کیفیتبخشی آموزش درس تربیت-بدنی و ورزش در مدارس محدود به بخش خاصی مانند برنامهریزی کیفیت آموزش، فرصتها، ضرورتها و یا فرایندها آن نیست بلکه در سر تا سر سیستم وجود دارد و هر بخش جهت اجرای الگوی تضمین کیفیت آموزش، نیازمند یک راهبرد خاصی میباشد.
The purpose of this study was to present an analytical framework for quality assurance model of physical education and sport education in Iranian schools. The research method is qualitative with systematic analysis approach. The statistical population consisted of two sections of human society (professors of sport management, deputies and experts of the Ministry of Education and teachers of physical education) and information society. The statistical sample was adequately sampled based on theoretical saturation and available for sampling and survey (16 persons and 30 documents). Research tools included systematic library study and semi-structured interview. Validity of the instrument was evaluated using descriptive qualitative methods (content validity, kappa coefficient). Conceptual coding and conceptual framing were used to analyze the findings. The analytical framework presented consists of three main parts: input, process and output or output. these three sections include goals, resources, opportunities and needs, and the process section including quality of education management, quality of educational environment, quality of educational program, quality of educational facilities, quality of teacher in teaching process, quality of inclusive participation, quality of teaching. And evaluation is based on quality. the consequences of the system include individual, organizational, and social consequences. Therefore, it can be said that the determinants of the quality of education in physical education and sport in schools are not limited to a specific section such as quality education planning, opportunities, needs or processes, but rather to the whole. The system exists and each department needs a specific strategy to implement the quality assurance model.
ملخص الجهاز:
استادیار مدیریت ورزشی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه گیلان، رشت، ایران تاريخ دريافت: 18/12/1398 تاريخ پذيرش: 10/03/1399 چکیده هدف از این پژوهش ارائه چارچوب تحلیلی الگوی تضمین کیفیت سیستم آموزش تربیتبدنی و ورزش در مدارس کشور بود.
بنابراین میتوان گفت عوامل تعیین کننده در کیفیتبخشی آموزش درس تربیتبدنی و ورزش در مدارس محدود به بخش خاصی مانند برنامهریزی کیفیت آموزش، فرصتها، ضرورتها و یا فرایندهای آن نیست بلکه در سرتاسر سیستم وجود دارد و هر بخش جهت اجرای الگوی تضمین کیفیت آموزش، نیازمند راهبردی خاص است.
با این حال، طراحی یک برنامه آموزشی واقعبینانه برای معلمان، آموزش مناسب برای معلمانی است که در زمینه چندز Houston & Paewai Vasileiadis Starc & Strel Akalu Damian et al.
روش پژوهش با توجه به اینکه موضوع پژوهش ارائه چارچوب تحلیلی الگوی تضمین کیفیت سیستم آموزش تربیتبدنی و ورزش در مدارس کشور است، این تحقیق از نظر نوع کیفی، از نظر ساختار تحلیلی سیستماتیک، از نظر هدف کاربردی بود و در محدود زمانی 1397 تا 1398 انجام شده است.
به صورت کلی نتایج تحقیق حاضر نشان داد عوامل تعیینکننده در کیفیتبخشی آموزش درس تربیتبدنی و ورزش در مدارس محدود به بخش خاصی مانند برنامهریزی کیفیت آموزش، فرصتها، ضرورتها و یا فرایندهای آن نیست بلکه در سر تا سر سیستم وجود دارد و هر بخش جهت اجرای الگوی تضمین کیفیت آموزش، نیازمند یک راهبرد خاصی است.
ارجاعدهي Providing an Analytical Framework for Quality Assurance Model of Physical Education and Sports System in Iranian Schools 1 P.