خلاصة:
هدف از تحقیق حاضر بررسی مدل انتقال زمینهای نقش تربیتبدنی در مدراس بر انگیزش و رفتار فعالیتبدنی نوجوانان بود. روش تحقیق از نوع توصیفی-همبستگی بود که به روش مقطعی انجام شد. آزمودنیهای تحقیق شامل 513 نوجوان پسر و دختر تشکیل بودند که به-صورت نمونهگیری دردرسترس انتخاب شدند. متغیرهای اصلی تحقیق شامل متغیرهای مربوط به نظریۀ خودتعیینگری (شامل حمایت خودمختاری ادراکشده، انگیزش درونی در کلاس تربیت بدنی، و انگیزش درونی در اوقات فراغت)، و متغیرهای مربوط به نظریۀ رفتار برنامهریزیشده (شامل نگرش، هنجارهای ذهنی، و کنترل رفتاری ادراکشده)، تمایل به فعالیت بدنی، و رفتار فعالیت بدنی بودند. داده-های تحقیق با استفاده از پرسشنامه های استاندارد گردآوری شدند. برای تحلیل آماری دادهها از آزمون همبستگی و روش معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که حمایت خودمختاری ادراکشده با انگیزش درونی در کلاس تربیتبدنی ارتباط معناداری داشته و متعاقباً انگیزش درونی ایجاد شده در محیط ورزش تربیت بدنی در مدرسه به انگیزش درونی برای انجام فعالیتبدنی در اوقات فراغت منتقل شده است. همچنین، نتایج نشان داد که انگیزش درونی در اوقات فراغت با مولفههای نظریۀ رفتار برنامهریزیشده ارتباط معناداری دارند. بهعلاوه، مولفههای نظریۀ رفتار برنامهریزیشده (به جز نگرش) با تمایل به فعالیتبدنی ارتباط معناداری دارند. درنهایت، تمایل به فعالیتبدنی با بروز رفتار فعالیت بدنی ارتباط معناداری داشت. این نتایج از مدل انتقال زمینهای حمایت می کند و نشاندهنده اهمیت محیط تربیتبدنی در مدرسه برای ایجاد انگیزه برای انجام فعالیتبدنی در زمان اوقات فراغت می باشد. این نتایج میتواند برای معلمین تربیتبدنی و مربیان ورزش از اهمیت زیادی برخوردار باشد.
The purpose of this study was to investigate the trans-contextual model of the role of physical education in school on the motivation and physical activity behavior of adolescents. The research method was descriptive-correlational, which was performed cross-sectionally. The participants included 513 adolescent boys and girls who were selected by using a convenience sampling method. The main research variables included variables related to self-determination theory (including perceived autonomy support, intrinsic motivation in physical education class, and intrinsic motivation in leisure-time), and variables related to theory of planned behavior (including attitudes, subjective norms, and perceived behavioral control). The research data were collected using standard questionnaires. Statistical analysis of correlation test and structural equation method were used for statistical analysis. The results showed that perceived autonomy support was significantly associated with intrinsic motivation in the physical education class, and subsequently the intrinsic motivation created in the school physical education environment was transferred to intrinsic motivation in leisure-time. Also, the results showed that intrinsic motivation in leisure-time had significant relationships with the components of the theory of planned behavior. In addition, the components of planned behavior (except attitude) were significantly associated with the intention to physical activity. Finally, the intention to physical activity was significantly associated with the physical activity behavior. These results support the trans-contextual model and demonstrate the importance of the physical education environment in school to motivate leisure-time physical activities. These results can be very important for physical education teachers and sports coaches.
ملخص الجهاز:
نتایج نشان داد حمایت خودمختاری ادراکشده با انگیزش درونی در کلاس تربیتبدنی ارتباط معناداری دارد و متعاقباً انگیزش درونی ایجاد شده در محیط ورزش تربیت بدنی در مدرسه به انگیزش درونی برای انجام فعالیتبدنی در اوقات فراغت منتقل شده است.
هاگر و همکاران (2003، 2016) یک مدل انتقال زمینهای را پیشنهاد دادند که توضیح میدهد تحت چه شرایطی کودک Sánchez-Oliva Kalajas-Tilga Knowles Fairclough & Stratton Wilson Hagger نوجوانان احتمالاً انگیزش را از کلاس تربیتبدنی در مدرسه به انجام فعالیتبدنی در اوقات فراغت (بیرون از مدرسه) منتقل میکنند.
بهطور خلاصه این مدل در فرضیات خود توالی انگیزشی زیر را پیشنهاد میدهد (شکل 1): 1) حمایت از خودمختاری در کلاس تربیتبدنی در مدرسه (با استفاده از روشهای آموزش مبتنی بر دانشآموز) به ایجاد یک منبع علیت ادراکشدۀ درونی، یا همان انگیزش درونی، منجر میشود؛ 2) انگیزش درونی در محیط کلاس تربیتبدنی در مدرسه به انگیزش درونی برای انجام فعالیتبدنی در زمان اوقات فراغت انتقال مییابد؛ و 3) انگیزش درونی در زمان اوقات فراغت تمایل به رفتار فعالیتبدنی را از طریق نگرش، هنجارهای ذهنی و کنترل رفتاری ادراکشده تحت تأثیر قرار میدهد.
از اینرو، هدف از تحقیق حاضر بررسی مدل انتقال زمینهای نقش تربیتبدنی در مدارس بر انگیزش و رفتار فعالیتبدنی نوجوانان در اوقات فراغت است.
The process by which perceived autonomy support in physical education promote leisure-time physical activity intentions and behavior: A trans-contextual model.
ارجاعدهي The Effect of Physical Education in Schools on the Motivation and Physical Activity Behavior of Adolescents: An Examination of the Trans-Contextual Model 1 S.