خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف آیندهنگاری در ورزش تربیتی ایران به کشف آیندههای پیشروی ورزش تربیتی و تدوین سناریوهای آن برای سال 1414 و ارائه استراتژی پرداخته است. آیندهنگاری با رویکرد سناریونگاری بر اساس روش منطق شهودی به کار گرفته شده است و برای طراحی سناریوها از روش تحلیل روندها و عدم قطعیتها و الگوی شش مرحلهای سناریونگاری تلفیقی استفاده گردید. ابتدا، محدودۀ پروژه مشخص، سپس عوامل اصلی توسعه و نقاط کور با یک بازخورد 360 درجه شناسایی گردید. پس از آن، دو عدم قطعیت کلیدی به عنوان پایه و اساس طراحی سناریوها تدوین شد. در گام بعد تعریف تفصیلی و کامل چهار سناریوهای ممکن صورت پذیرفت. در مرحلۀ پنجم یک استراتژی کلی بر اساس سناریوها ارائه گردید و گام آخر شامل پایش و کنترل استراتژیهاست. مشارکت کنندگان پژوهش حاضر شامل 44 نفر از ذینفعان داخلی و خارجی ورزش تربیتی ایران بودند که بر اساس نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. گردآوری دادهها با مصاحبه و پرسشنامههای باز صورت گرفت. بر اساس یافتهها، تحلیل 30 عامل اصلی بدست آمده در نهایت منجر به تولید دو عدم قطعیت کلیدی "شبکه سازی در بین بازیگران کلیدی" و "هم افزایی خانواده و اجتماع" شد که پایه و اساس چهار سناریوی اصلی ورزش تربیتی ایران گردیدند. در نتیجه پیشنهاد میگردد به منظور توسعۀ ورزش تربیتی ایران، شبکه سازی و هم افزایی نهادهای متولّی با محوریت وزارت ورزش و جوانان، صورت پذیرد.
The aim of this study was to explore the future of educational sport in Iran to predict the future of educational sport and to formulate strategies for the year 2035. To predict, the scenario-based approach based on an intuitive logic approach was applied and to design the scenarios, the strategy of trends and uncertainty analysis as well as a six-step integrated scenario planning were used. First, the project boundary was specified. Then, the main factors of development and the blind spots were identified with a 360-degree feedback. Subsequently, two key uncertainties were formulated as the basis to design the scenario. Then, a complete definition for the four possible scenarios was provided in detail. In the fifth step, a general strategy based on the scenarios was presented. Finally, in the last step the strategies were monitored and controlled. The participants of this study were 44 internal and external stakeholders of Iranian educational sport selected by a purposeful sampling. The data were collected through interviews and open-ended questionnaires. According to the results, the analysis of the 30 key factors ultimately lead to the production of two key uncertainties; "networking among key actors" and "family and community synergy", which were the basis of Iran's four major educational sporting scenarios. As a result, it is suggested that, in order to develop the Iranian educational sport, networking and synergy of institutions with the focus on Ministry of Sport and Youth be done.
ملخص الجهاز:
Munro Gibbons Laitinen & Meristö Futurism Frank & Silver Uncertainty Gong Hodgett & Siraj Cristina & Alessio 0.
در راستای نتایج حاصل از این تحقیقات میتوان اذعان نمود پیشبینی محیطهای رقابتی آینده از طریق تعداد محدودی از سناریوها، میتواند منجر به توسعۀ استراتژیها در آین Thorstad & Wolff Futurology Wang Scenario Oliver & Pert Strengers, Pink & Nicholls Bäumler & Kotzab Shen یکی از محیطهای بسیار مهم که دارای عدمقطعیتهای بیشمار و محیط بسیار پیچیده و دائماً در حال تغییری دارد، محیط ورزش است (سیدعامری و همکاران، 2016، 30).
بنابراین در دنیای پیچیده و نامطمئن امروزی، Ratten & Jones Acciai Popeska, Mitkovska & Dimkov Hjort, Martin & Troelsen نیز همانند هر نظام دیگر نیازمند تدوین برنامۀ راهبردی و برنامههای عملیاتی است به طوری که خلاءهای موجود را میتوان با تدوین یک برنامۀ راهبردی اثرگذار برطرف نمود.
خروجی این مرحله، گزینههای جامع و کامل راهبردی برای مثبتتری Saritas & Smith Impact/Uncertainty Grid Scenario Matrix Outside-In Persective Influence Diagram Wulf, Stubner, MeiBner & Brands Strategy Manual Strategy Corridor است.
در این پروژه، عدمقطعیتهای بحرانی، هشت مورد بود و شامل "به وجود آوردن زبان و فهم مشترک در بین متولّیان اصلی ورزشتربیتی کشور، گستردهتر شدن مفهوم ورزشتربیتی و تسری بیشتر آن به خانواده، قرار گرفتن ورزش در سبد فکری خانواده ایرانی، ایجاد پلتفرمهایی برای رفتارهای عادتساز حرکتی، قرار گرفتن ورزشتربیتی زیر نظر متولّی اصلی ورزش در کشور (تغییر ساختار)، همافزایی نهادهای اجتماعی، افزایش آگاهی اجتماعی از لحاظ سواد فرهنگی و حرکتی توسط دولت و رسانهها و توسعۀ همکاری بینبخشی با ضرورت شبکهسازی در ورزشتربیتی" هستند.