خلاصة:
سهراب سپهری در شعر معاصر فارسی و سوزان علیوان در شعر معاصر عربی، از جمله شاخصترین چهرههایی هستند که عناصر نقاشی به طور بارز، در اندیشهها و سبک شعری دو شاعر رخنه کرده است؛ مهمترین دلیل این موضوع، به فعالیت دو شاعر در زمینه نقاشی برمیگردد. پژوهش حاضر، این نقطه مشترک میان دو شاعر را زمینهای برای واکاوی تطبیقی عناصر نقاشی و میزان حضور و بسامد آنها در شعر دو شاعر مورد بحث قرار داده و با تکیه بر روش توصیفی ـ تحلیلی و بر پایه مکتب ادبیات تطبیقی آمریکایی به بررسی مؤلّفههای نقاشی دو دفتر شعری شاعر میپردازد. نتیجه نشان میدهد که عوامل و عناصر نقاشی چون، قلمگیری، قاببندی، ترکیببندی، رنگآمیزی در سرودههای شعری هر دو شاعر بهکار رفته است.
سهراب سبهری فی الأدب الفارسی وسوزان علیوان فی الأدب العربی المعاصر هما من أبرز الشخصیات التی تسربت العناصر الترسیمیة بوضوح فی أفکار الشاعرین وأسلوبهما الشعری، وأهم سبب لذلک هو نشاط الشاعرین فی الرسم. لذلک تناقش الدراسة الحالیة هذه النقطة المشترکة بین الشاعرین کأساس لتحلیل مقارن لعناصر الرسم ومدی تواجدها وتواترها فی شعر الشاعرین وتفحص المکونات علی أساس المنهج الوصفی التحلیلی معتمدة علی المدرسة المقارنة الأمریکیة. أظهرت النتائج أن عوامل وعناصر الرسم مثل النقش والتأطیر والتکوین والتلوین قد استخدمت فی القصائد الشعریة لکلا الشاعرین.
Sohrab Sepehri, contemporary Persian poetry and Suzanne Alaywan in contemporary Arabic
poetry; are among the most prominent figures whose painting elements penetrated obviously in
their thoughts and poetic style. The main reason for this is issue relied on the activity of two
poets in painting. The present study aims at investigating the common points among two poets
based on dscriptive-analytical method and the American school of comparative literature, as well
as examining the painting components of their poetry books. The result shows that the factors
and elements of painting such as, writing, composition, color combination have been revealed in
the poems of both poets.