خلاصة:
رأیدهی به عنوان یک کنش سیاسی، به رفتار رأی دهندگان بستگی دارد. در ایران، به استناد اصل ششم قانون اساسی اداره امور کشور با اتکاء به آراء عمومی تعریف و انتخابات گوناگونی برگزار شده است. ازاینرو، موضوع رفتار رأیدهندگان ایرانی موردتوجه بسیاری از پژوهشگران حوزه مطالعات انتخاباتی قرارگرفته است. تعدد و پراکندگی این مطالعات، پژوهش حاضر را واداشته تا برای اولین بار به کمک روش فراتحلیل کیفی مطالعات انجامشده را ذیل «مطالعات رفتار رأی دهی»، شناسایی، دستهبندی و ارزیابی کند. جامعه آماری شامل مقالات علمی پژوهشی و ترویجی است که در پایگاههای علمی مجلات تخصصی داخلی در بازه زمانی 1360 تا 1397 نمایه شده است. طی فرایند ارزیابی، تعداد 35 اثر درون گنجی و برای ارزیابی ثانویه یافته ها، مورد ارزیابی قرارگرفت. یافته ها نشان می دهد، دهه 1390، به لحاظ حجم پژوهش ها نقطه عطفی در مطالعات رفتار رأی دهی در ایران بوده است. مردان بیشترین سهم از انتشار مطالعات را داشته اند. انتخابات مجلس دوره دهم بیشترین مورد مطالعه و شهر تهران و رأی دهند گان عادی به ترتیب، بیشترین میدان و مورد مطالعاتی را به خود اختصاص داده اند. همچنین عوامل جامعه شناختی با بیشترین فراوانی، مؤثرترین عامل بر رفتار رأی دهی ایرانیان شناسایی شده اند.
The voting depends on the voters behavior. The behavior of Iranian voters have been interested in many researchers. The multiplicity and distribution of the studies has led to the present study to identify, classify and evaluate studies in this area of research for the first time in Iran under the title of voting behavior studies. The current study has utilized the qualitative Meta-Analysis method. The sample includes articles that have been published in databases of NOORMAGZ, SID and MAGIRAN from 1981 to 2018. During the review process, 131 articles were identified and finally, 35 of them were included to the secondary evaluation. The findings indicated that the 2011s, has been a turning point in studies of voting behavior in Iran. The men had the largest collaboration. The 10th parliament election was the most studied and the city of Tehran and ordinary voters, respectively, dedicated as the most of the field and case studies. The sociological factors have been identified as the most influential factors on Iranian voting behavior. On the base of content criteria, electoral cases of Assembly of Experts of Leadership, village councils and, the southern and eastern provinces have been ignored in these studies.
ملخص الجهاز:
پـس از پیروزی انقلاب اسلامی و برگزاری انتخابـات فـراوان ، زمینـۀ شـرکت در فضـای سیاسی کشور فراهم شد (صادقی ، ١٣٩٤: ٩٠)؛ ازاین رو، با توجـه بـه پیشـینۀ کوتـاه انتخابـات در ایـران و رابطـۀ مسـتقیم میـان دموکراسـی و ایـن حـوزۀ مطالعـاتی ، پژوهش های انتخاباتی در ایران ، پیشینۀ بسیار کمـی دارد، امـا رویـدادهای انتخابـاتی زیادی رخ داده است که در پی خود، موجب شکل گیری حوزۀ مطالعـات رأی دهـی شده اند؛ به گونه ای که انباشت حجم چشمگیری از نوشته ها در ایـن حـوزه ، موجـب طرح مسئلۀ پژوهش فراتحلیل حاضر شده است ، اما با وجود این حجـم گسـترده از پژوهش های مرتبط با رفتار رأی دهی در ایران پس از انقلاب ، شاهد ارزیابی نظام مند این پژوهش ها در قالب یک فراتحلیل نبوده ایـم ؛ ازایـن رو، پـژوهش حاضـر دربـارۀ ایران ، نخستین پژوهش انجام شده در این مورد به شمار می آید.
رویکرد و چارچوب نظری پژوهش های موردبررسی متغیر مستقل فراوانی درصد جامعه شناختی 9 ٢٦ درصد تلفیقی 9 ٢٦ درصد جغرافیای انتخاباتی 8 ٢٣ درصد فاقد چارچوب نظری مشخص 4 ١٤ درصد رسانه 3 ٨ درصد اقتصاد سیاسی 1 ٣ درصد منبع : یافته های پژوهش حاضر داده های جدول شماره (٢٢) بیانگر این است که چارچوب های نظـری مورداسـتفاده در پـژوهش هـای حـوزۀ رفتـار رأی دهـی در ایـران ، دامنـۀ گسـترده ای دارد.