خلاصة:
کارآفرینی و توسعه آن در مناطق روستایی یک استراتژی مهم برای توسعه اقتصادی و برون رفت از بحران هایی مانند فقر، بیکاری، مهاجرت بی رویه از روستاها و کمبود کالاهای مصرفی اساسی بحساب می آید. توسعه کارآفرینی در مناطق روستایی به دلیل مشکلات عدیده ای که بواسطه محدودیت های دسترسی به منابع استراتژیک، شرایط محیطی و تغییر در ساختارهای فرهنگی دارد، با دشواری زیادی همراه است. اما سوال اینجاست آیا رویکرد مدیریت جهادی می تواند مدلی بهینه از توسعه کارآفرینی روستایی ارائه دهد؟ لذا، این پژوهش به شناسایی و تبین ابعاد توسعه مدل کارآفرینی روستائی را با این رویکرد مدیریت جهادی پرداخته است. پژوهش حاضر یک مطالعه با رویکر کیفی و مبتنی بر نظریه داده بنیاد می باشد. تمرکز تحقیق بر کارآفرینی روستایی در استان سمنان بوده است. نمونه گیری بر مبنای نمونهگیری غیراحتمالی، همچون نظری و هدفمند و گلولهبرفی انتخاب و مطالعه شدند. دادهها با بهرهگیری از سه ابزار مصاحبه و مشاهدههای میدانی و مرور اسناد و مدارک آرشیوی، گردآوری شد و با استفاده از سازوکار کدگذاری، در سه مرحله کدگذاری باز و محوری و انتخابی تجزیهوتحلیل شد. برای این منظور، گروهی مشتملبر 12 شرکتکننده از سه گروه کارآفرینان روستایی و کارشناسان و مسئولان منطقه ای و خبرگان و صاحبنظران فرامنطقه ای انتخاب شده اند. یافته ها نشان میدهد که کارآفرینی جهادی شامل سه مولفه روحیه جهادی، انگیزه جهادی و حرکت جهادی بعنوان مقوله محوری کارآفرینی روستائی میباشد و مقوله های علی، زمینه ای، مداخله گر، راهبردی و پیامد ها به نوعی با کارآفرینی جهادی همسو هستند.
Entrepreneurship and its development in rural areas is an important strategy for economic development and overcoming crises such as poverty, unemployment, rural migration and shortage of basic consumer goods. Entrepreneurship development in rural areas has faced many problems because of its limitations such as access to strategic resources, environmental conditions, and changes in cultural structures. But the question is whether the jihadi management approach can offer an optimal model of rural entrepreneurship development? Therefore, this study has identified and explained the dimensions of rural entrepreneurship model development with jihadism management approach. The present study is a qualitative approach based on grounded theory. The focus of research has been on rural entrepreneurship in Semnan province. Sampling was based on purposeful sampling and in-depth semi-structured interviews with 12 experts. Open, axial and selective coding has been used to discover and analyze categories. Findings show that jihadi entrepreneurship includes three components of jihadi spirit, jihadi motivation and jihadi movement as a central category of rural entrepreneurship and the categories of causal, contextual, interventionist, strategic and consequences are in line with jihadi entrepreneurship.
ملخص الجهاز:
طراحي مدل توسعه کارآفريني در مناطق روستائي مبتني بر مديريت جهادي عوامل اجتماعي و فرهنگي ، از ابعاد فراموش شده کارآفريني اند که تا به امروز ناشي از نگاه تک بعدي به کارآفريني بوده است ؛ زيرا فردي که به خلق ايده هاي نو مي پردازد داراي زمينه - هاي اجتماعي است که مي تواند در دستيابي به موفقيت در فعاليت کارآفرينانه به روستاييان ياري رساند (قهرمانزاده و همکاران ، ١٣٩٨).
داس (٢٠١٤) نقش کارآفريني روستايي در توسعه اقتصادي را در عواملي مانند توسعه متوازن منطقه اي ، اشتغال عمومي ، بهبود استانداردهاي زندگي ، افزايش درآمد سرانه ، خوداتکايي ملي و توزيع متناسب قدرت اقتصادي برشمرده و معتقد است که کارآفريني روستايي، اين مزايا طراحي مدل توسعه کارآفريني در مناطق روستائي مبتني بر مديريت جهادي ١١٦ دو فصلنامه علمي مطالعات الگوي پيشرفت اسلامي ايراني و منافع مهم را دربردارد: فراهم آوري فرصت هاي شغلي ، جلوگيري از مهاجرت روستاييان ، رشد متوازن منطقه اي ، ارتقاي فعاليت هاي هنري ، جلوگيري از آسيب هاي اجتماعي و هوشيارسازي جوانان .
کد گذاري شرايط علي توسعه الگوي کارآفريني در مناطق روستايي با رويکرد جهادي {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} سال نهم ، شماره شانزدهم ، پاييز و زمستان ١٣٩٩ شرايط محوري: مقوله محوري مقوله اي است که همواره به مثابۀ هسته در داده ها ظاهر و همۀ مقولات اصلي ديگر به گونه اي به آن مرتبط ميشود.
از محدوديت هاي اين پژوهش تعداد اندک مطالعه در زمينه توسعه کارآفريني روستايي مبتني بر مديريت جهادي است .