خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف پیشبینی سرمایه اجتماعی و مهارتهای زندگی معلمان زن بر اساس میزان برخورداری از هوش فرهنگی انجام گرفت. روش این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه هدف معلمان دوره اول متوسطه مدارس نمونه دخترانه تهران میباشد که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان تعداد نمونهها 220 نفر محاسبه و از طریق روش نمونهگیری طبقهای نسبی انتخاب شدند. در ادامه دادههای موردنظر از طریق پرسشنامههای استاندارد (ناهاپیت و گوشال(1998)، پرسشنامه مهارتهای زندگی توسط ساعتچی و همکاران (1389) و پرسشنامه هوش فرهنگی انگ و همکاران (2007) بهرهبرداری گردید که برای تعیین روایی آنها از روایی محتوایی و برای به دست آوردن پایایی با بهرهگیری از آلفای کرونیاخ به ترتیب در پرسشنامههای مذکور 80/ 0، 86/ 0 و 87/ 0 به دست آمد. بنابراین دادهها با استفاده از روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشان داد بین هوش فرهنگی، سرمایه اجتماعی و مهارتهای زندگی معلمان زن رابطه معناداری وجود دارد و مولفههای هوش فرهنگی توانایی پیشبینی سرمایه اجتماعی و مهارتهای زندگی معلمان زن را دارند. به این صورت که مولفههای شناختی و رفتاری هوش فرهنگی قادر بودند سرمایه اجتماعی و مهارتهای زندگی را در معلمان زن پیشبینی کنند. بنابراین هوش فرهنگی مهمترین ابزاری است که معلمان برای مواجه با موقعیتهای چندفرهنگی با استفاده از مهارتهای زندگی پاسخگوی نیازهای آموزشی شهروندان و پیشرفت ادارکی دانشآموزان را تحریک کنند، انتظارات، هنجارها و رفتارهای آشکار کند.
The aim of this study was to predict the social capital and life skills of female teachers based on the level of cultural intelligence. This research is applied in terms of purpose and descriptive in nature. The target population is the teachers of the first year of high school in Tehran. The number of samples was calculated using Krejcie and Morgan table and 220 people were selected through relative sampling method. The data were collected through standard questionnaires of Nahapit and Goshal (1998) , Life Skills Questionnaire by Saatchi et al. (2010) and Cultural Intelligence Questionnaire by Ang et al. (2007). Reliability was obtained by using Cronbach's alpha in the mentioned questionnaires as 0. 80, 0. 86, and 0. 87, respectively. Data were analyzed using Pearson correlation coefficient and multivariate regression. The results showed that there is a significant relationship between cultural intelligence, social capital and life skills of female teachers and the components of cultural intelligence have the ability to predict social capital and life skills of female teachers. The cognitive and behavioral components of cultural intelligence are able to predict social capital and life skills in female teachers. Thus, cultural intelligence is the most important tool for teachers to stimulate expectations, norms and behaviors in order to face multicultural situations by using life skills that meet the educational needs of citizens and students' perceptual development.
ملخص الجهاز:
لذا سؤال پژوهش حاضر این است آیا هوش فرهنگی معلمان میتواند سرمایه اجتماعی و مهارت های زندگی معلمان را پیش بینی کند؟ پیشینه پژوهش در ارتباط با موضوع هوش فرهنگی با سرمایه اجتماعی و مهارت های اجتماعی مطالعات قابل توجهی صورت گرفته است که در ادامه بـه برخی از آن ها اشاره میشود: بردبار و همکاران (١٣٩٨) در پژوهشی تحت عنوان بررسی ارتباط ابعاد هوش فرهنگی و سرمایه فرهنگی بر رفتارهای ضد شهروندی نتیجه گرفتند؛ رابطه معناداری بین متغیرهای پژوهش وجود دارد و هرچقدر هوش فرهنگی بالا باشد میزان رفتارهای ضد شهروندی کاهش خواهد یافت .
غفاری و لطفعلیخانی (١٣٩٢) در پژوهشی با عنوان «ارتباط سرمایه اجتماعی و هوش فرهنگی با عملکرد تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی» به این نتایج دست یافتند بین عملکرد تحصیلی دانشجویان با سرمایه اجتماعی و مؤلفه های فراشناختی، شناختی، انگیزشی و رفتاری هوش فرهنگی همبستگی مثبت و مستقیم وجود دارد.
بری خجسته و عباس زاده (١٣٩١) در پژوهشی با عنوان «هوش فرهنگی و عوامل مرتبط با آن (استفاده از رسانه ها، هویت مذهبی، سرمایه اجتماعی) در دانشگاه تبریز» به این نتایج دست یافتند که میزان استفاده از رسانه ها با تمامی ابعاد هوش فرهنگی به جز بعد شناختی، رابطه مثبت و معناداری دارد.
لیکن پژوهش حاضر متمرکز بر هوش فرهنگی به طور خاص و آن هم در بین معلمان زن که آینده سازان ایران عزیز هستند با متغیرهای سرمایه اجتماعی و مهارت های زندگی به اجرا در آمده و از شاخص های موردنظر استفاده کرده است .