خلاصة:
از جمله مامویتهای نهاد علمی حوزه های علمیه، پس از فرایند تولید و اشاعه دانش، کاربست دانش
است. کاربست دانش پس از تولید دانش صورت می گیرد و هدف آن به کارگیری و امتداد دانش به
فرایندها، الگوها، خدمات و محصولات زیست بوم جامعه است، و موجب می شود الگوهای عملی
زیستی و دانش فنی ما مبتنی بر آموزه های بومی و دینی شکل بگیرد. در این راستا اوّلین قدم
بسترسازی برای شناسایی، هدایت و حمایت از خلاقیت و ایده های نو است. در دنیای امروزی این
کار با مدیریت ایده صورت می گیرد. پژوهش حاظر ابتدا به تبیین و توصیف چیستی و چرایی مدیریت
ایدهها در حوزه های علمیه پرداخته، سپس با تحلیل نظام مدیرت ایده ها، متناسب با هر یک از مولفه-
های این نظام، راهکارهایی عملی جهت تحقق هرچه بهتر نظام ایده در حوزههای علمیه پیشنهاد
کرده است. بررسیها حاکی از آن است: از آنجا که استقرار مدیریت ایده، مقدمه و بستر مساعدی
برای مدیریت کاربست دانش و نوآوری در حوزه های علمیه فراهم می کند و همچنین با ارائه یک
سیستم مدیریت مشارکتی، تمامی بدنه حوزه را در این راستا درگیر می کند، یک ضرورت انکارناپذیر
برای توسعه و تغییر مظاهر تمدنی جامعه اسلامی تلقی می شود. همچنین برای عملیاتی سازی
مدیریت ایده در حوزه های علمیه باید در تمامی فرایندهای مدیریت ایده )توسعه چالش ها، ایجاد
محیط خلق ایده، گردآوری ایده ها، به اشتراکگذاری ایده ها، ارزیابی ایده ها و ارائه راهکار جهت
بهره برداری ایده ها( متناسب با اقتضائات بومی حوزوی اقدامات ویژه ای را انجام داد.
ملخص الجهاز:
بررسیها حاکی از آن است : از آنجا که استقرار مدیریت ایده ، مقدمه و بستر مساعدی برای مدیریت کاربست دانش و نوآوری در حوزه های علمیه فراهم میکند و همچنین با ارائه یک سیستم مدیریت مشارکتی، تمامی بدنه حوزه را در این راستا درگیر میکند، یک ضرورت انکارناپذیر برای توسعه و تغییر مظاهر تمدنی جامعه اسلامی تلقی میشود.
جوامع و نهادهای علمی دانش محور در این زمینه سعی میکنند با مشارکت طلبی افراد مجموعه خود از خلاقیت و ایده های نو آن ها در بکارگیری دانش پایه در مسیر توسعه و تغییر الگوها، فرایندها، خدمات و محصولات استفاده نمایند که از میان آنها، سیستم پیشنهادات و مدیریت ایده ها مهم ترین روش های اجرای مدیریت مشارکتی است .
آنچه پیش رو دارید: «چیستی، چرایی و چگونگی مدیریت ایده ها در حوزه های علمیه » است که با توجه به رسالت حوزه های علمیه در امر راهبری علم از مرحله تولید و توسعه علوم اسلامی تا کاربست آن (نظام جامع پژوهش حوزه های علمیه ، ١٣٩٥) از یک سو و ضرورت ایجاد فرصت های انگیزشی نخبگان و اندیشمندان اسلامی در نوآوریها و ایده پردازیها و همچنین تعمیق آگاهیهای جامعه بین المللی و جهان اسلام از نظریات نو و ابداعات علمی اندیشوران مسلمان ارائه میگردد.
مراد از مدیریت ایده در این پژوهش عبارت است از: فرایند بسترسازی، ذخیره سازی، به اشتراکگذاری، ارزیابی و هدایت ایده ها جهت بهره برداری و کاربست آن با هدف زمینه سازی برای ایجاد نوآوری و توسعه و تغییر ساختارها، محصولات ، فرایندها و خدمات است .