خلاصة:
کیفیت جهان پس از مرگ هر فرد، به اعتقادات و اعمال او در دنیا بستگی دارد. گروهی از انسانها، راه حق و سعادت را در پیشگرفته و عدهای به مخالفت با آن در اندیشه و عمل روی میآورند. قرآن کریم، در آیات متعدد، سرنوشت گروه اول را بهشت، و سرنوشت گروه دوم را جهنم معرفی کردهاست؛ اما در جهان، انسانهای زیادی وجود دارند که به هر دلیل، پیام اسلام بهعنوان کاملترین دین، به گوش آنها نرسیده باشد؛ یا بهدلیل ضعف یا فقدان قوه عاقله، توانایی درک دین حق را ندارند.
پرسش اصلی پژوهش این است که: تکلیف این دسته از افراد که به مستضعف دینی شناخته میشوند در آخرت چگونه خواهد بود؟
این مطالعه از نوع مطالعه تحلیل محتواست و سعی دارد با مراجعه به منابع قرآن و حدیث و آثار و مقالات مرتبط، دادههای مرتبط با سوال اصلی، را جمعآوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد. بررسی و تحلیل دادهها نشان داد که قرآن از این دسته افراد تحت عنوان «مستضعف» یاد کرده و آنها را در پیشگاه الاهی، معذور میداند به شرطی که در استضعاف خود، قاصر باشند؛ نه مقصر. آنها، مورد سوال قبر واقع نشده و برزخی بدون ثواب و عقاب را تجربه خواهند کرد. در قیامت نیز، کارشان محول به خداوند است.
خدا آنها را به رحمت خویش امیدوار ساختهاست و امکان بهشتی شدنشان نیز، وجود دارد. نجات اخروی مستضعفان دینی، براساس عدل الاهی است؛ نه آن که نجاتشان موید صحیح بودن اعتقاد و عملکردشان باشد.
The quality of the world after the death of each person depends on her beliefs and actions in the world.
Some people follow the Truth and happiness and others oppose it in thought and action. Holy Quran introduces heaven as the first group end and hell as the second group end in various verses. However, there are many people who have not heard about the true religion: because of weakness or lack of intellect, or do not have the ability to understand the true religion.
The main question of the research is: What will be the situation of this group of people who are known as religiously weak in the hereafter?
This research is a descriptive and analytical study. Authors tries Collect and analyze data related to the main question by referring to Quranic and Hadith sources, and related works and articles. The findings show that the holy Quran introduces these people as "oppressed" and considers them "to be excused" provided that they are incapable (Qasir), not guilty (Moqassir). They are not questioned after death and some of them experience the purgatory without reward and punishment. On the Resurrection, their situation will be left to God. God has made them hope in Her mercy, and they will probably come to heaven.
The salvation of the religious oppressed in the hereafter is based on divine justice; Not that their salvation confirms the correctness of their beliefs and actions.